Sökning: "skolans kunskapsuppdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden skolans kunskapsuppdrag.

  1. 1. ”Nämen, det kan ju fullkomligt förstöraen relation” : Intervjuer med lärare om brottsförebyggande arbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Kriminologiska institutionen

    Författare :David Furuholm; David Palm; [2024]
    Nyckelord :Brottsprevention; Sahlin; Skolan; Lärare; Preventionsmodeller;

    Sammanfattning : Skolan framhålls ofta som en av de viktigaste samhällsinstitutionerna i arbetet med att före-bygga brottslighet bland barn och ungdomar. Skolan har en central plats i de flesta barn och ungdomars liv eftersom de spenderar mycket tid där. LÄS MER

  2. 2. Kritiska ord- en interventionsstudie i kritiskt textarbete med grammatik som resurs

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Hedvig Dillner; [2023-09-27]
    Nyckelord :kritiskt textarbete; critical literacy; grammatik; didaktik;

    Sammanfattning : Flera forskare diskuterar risken med att skolans kunskapsuppdrag kan överskugga skolans demokratiuppdrag. Gymnasieskolan, enligt Lgy11, ska utveckla elevers kritiska förhållningssätt. Elever ska kunna granska och ta ställning till information som de möter i samhället. LÄS MER

  3. 3. Torgny Lindgrens Ormens väg på hällebergeti gymnasieskolans svenskundervisning? : En studie om en romans didaktiska potential för kombinerad undervisning om värdegrund och ämneskunskap

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Jonathan Westergren; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; Torgny Lindgren; Litteratur; Didaktik; Värdegrund; Kunskapsuppdrag; Skola;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker Torgny Lindgrens roman Ormens väg på hälleberget och dess didaktiska potential vad gäller det dubbla uppdraget i skolan. Inledningsvis avhandlas en rad teoretiska förhållningssätt vad gäller den rådande synen på såväl läsning som skönlitteraturens relation till läsaren. LÄS MER

  4. 4. Ordning och reda i klassrummet, men hur? : En kvalitativ studie av specialpedagogers/speciallärares erfarenheter och tankar kring studiero

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Louise Wictorin; Sara Isberg; [2021]
    Nyckelord :lärande; ledarskap; klassrumsorganisation; inlärningsstöd; samverkan;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver såväl ett demokratiskt uppdrag som ett kunskapsuppdrag. Där finns direktiv gällande elevers rättigheter att nå så långt som möjligt mot de mål som finns beskrivna. I Sverige idag tycks bristen på studiero i klassrummen ofta försvåra detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Oklart uppdrag : Speciallärare och specialpedagoger om samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Elvira Lindhe Kinbom; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; Grundsärskola; Gymnasiesärskola; Elevassistent; Speciallärare; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa speciallärares och specialpedagogers syn på samverkan med elevassistenter i grund- och gymnasiesärskola. Studiens empiriska material utgörs av sex semistrukturerade intervjuer med lärare i grund- och gymnasiesärskola och som alla har en påbyggnadsutbildning antingen till specialpedagog eller speciallärare med specialisering mot utvecklingsstörning. LÄS MER