Sökning: "skolans organisationsstruktur"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden skolans organisationsstruktur.

  1. 1. Samverkan för ett ökat förebyggande och främjande specialpedagogiskt arbete : En undersökning av rektorers och specialpedagogers syn på organisationsstruktur och det specialpedagogiska uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Rebecka Karlsson; [2022]
    Nyckelord :Främjande; förebyggande; organisationsstruktur; specialpedagogik; specialpedagogiska arbetsuppgifter; systemteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa en jämförande bild av rektorers och specialpedagogers uppfattning om samverkan mellan skolans organisationsstruktur och specialpedagogens arbete på högstadiet, samt hur denna samverkan kan bidra till ett mer förebyggande och främjande arbete. Rektorers och specialpedagogers syn på det specialpedagogiska uppdraget har undersökts i en kvantitativ enkätundersökning med kvalitativa variabler och analyserats utifrån ett systemteoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. ”Man måste vara obekväm mot ledningen och kollegor annars får man bara sitta som resurs” : En kvalitativ intervjustudie med utgångspunkt i institutionellt perspektiv som syftar till att undersöka hur fritidslärarens yrkesprofession påverkas inom samverkan och skolans organisation

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Haapanen; Cornelia Larsson; [2020]
    Nyckelord :Fritidslärare; klasslärare; organisation; samverkan; skola; fritidshem; institutionell; nyinstitutionell;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur fritidslärares arbetsuppgifter och yrkesroll under den obligatoriska skoldagen påverkas av samverkan och skolans organisation. För att svara på studiens syfte gjordes en kvalitativ intervjustudie med följande frågeställningar: Hur både fritidslärare och klasslärare beskriver fritidslärares arbetsuppgifter och yrkesroll, samt hur samverkan beskrivs mellan skola och fritidshem och hur samverkan beskrivs i skolans organisation. LÄS MER

  3. 3. Det mångfacetterade rummet. : Rektors tolkning av frirummet gällande organisering av arbetet med särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Cristina Tiljander; [2019]
    Nyckelord :Rektor; särskilt stöd; frirum; specialpedagogik; skolorganisation;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att belysa rektorers tolkning av frirummet gällande organisering av arbetet med särskilt stöd. Med en hermeneutisk ansats kopplad till pragmatism, främst kritisk pragmatism, och frirumsteorin, samt med djupintervju som verktyg utgör tre centrala frågor utgångspunkten för undersökningen. LÄS MER

  4. 4. Rektorers uppfattning av studie- och yrkesvägledarens roll - En studie om skolans organisationsstruktur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amanda Thelander Andrén; Therese Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :grundskola; organisationsstruktur; rektor; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : Rektorn ansvarar över organisering och uppföljning av det studie- och yrkesvägledande arbetet på skolorna och att säkerställa att detta genomförs av skolans samtliga personal. Tidigare studier visar på att vägledningen är bristande på flera skolor runtom i landet där eleverna inte får den vägledning som de behöver. LÄS MER

  5. 5. Skolan som organisation och arbetsplats : En F-9skola i en F-3skolas kropp

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helena Holmstrand; Faith Karaara; [2014]
    Nyckelord :organisationsstruktur; organisering; organisationskultur; skolkultur; organisationsutveckling; skolutveckling;

    Sammanfattning : Genom att betrakta skolan som arbetsplats vill vi undersöka hur skolan som organisation stödjer utbildningsverksamheten. Syftet med vår kvalitativa fallstudie är att utveckla kunskap om relationen mellan organisationsstruktur, organisationskultur och organisationsutveckling i skolan. LÄS MER