Sökning: "skolans samhällsfunktion"
Hittade 3 uppsatser innehållade orden skolans samhällsfunktion.
1. Den funktionella samhällsmedborgaren : en diskursanalys av läroplanernas syn på fostran inom Idrott och hälsa från 1962–2022
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studies syfte var att analysera den svenska skolans läroplaner under perioden 1962–2022, där vi mer specifikt avsåg att analysera vad som uttrycks om eleven som en funktionell samhällsmedborgare inom ämnet idrott och hälsa: Vilka centrala begrepp och värdeord används i läroplanerna över tid? Vilka egenskaper, utöver fysiska förmågor, lyfts fram i kursplanen ämnet idrott och hälsa? Utmärks utformningen av kursplanen i idrott och hälsa av kontinuitet eller förändring över tid? Teori och metod Användandet av en diskursanalys ser vi både som teori och metod för vår studie. Då det finns en mängd olika diskurser har vi valt att använda oss av kritisk diskursanalys kopplat till Faircloughs analysmodells tre olika nivåer. LÄS MER
2. Förebygga våld i nära relation : En kvalitativ intervjustudie av högstadierektorers arbete med läroplanens värdegrund
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur rektorer i högstadieskolor runt om i Sverige uppfattar förutsättningarna att möta och implementera ändringarna i läroplanen avseende sexualitet och samtycke, kön, makt och jämställdhet, vilka tydliggörs i avsnitten värdegrund och uppdrag i Lgr22. Bakgrunden ligger i det av regeringen presenterade åtgärdsprogrammet för att bekämpa mäns våld mot kvinnor. LÄS MER
3. Skolans värdegrund i media : En studie om värdegrundsbegreppet i SvD och DN 1992-2020
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This study intends to develop knowledge about how the Swedish concept of values (“Värdegrund”)is used in the media, how the concept has shifted over time in the media from 1992 to 2020, and what this says about the school's function as part of society. Since the concept of values, with its set of values was incorporated, the difficulty over time has been in different emphases of what is considered to strengthen values. LÄS MER