Sökning: "skolans terminer"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden skolans terminer.

  1. 1. En auktoritär vändning? : Om ämneslärarstudenters böjelse för auktoritarianism i en marknadsstyrd tidsålder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Oskar Helander; [2018]
    Nyckelord :ämneslärarstudenter; auktoritarianism; rwa; right-wing authoritarianism; demokrati; ålder; genuspedagogik; ordningsbetyg; disciplinära åtgärder; marknadsstyrning;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är en studie om ämneslärarstudenters potentiella böjelse för auktoritarianism vid ämneslärarprogrammet på Mälardalens högskola i syfte att undersöka hur auktoritarianismen kan te sig i skol- och utbildningssammanhang. En böjelse för auktoritarianism kännetecknas av tre egenskaper: viljan att lyda en auktoritets order, aggressivitet mot de som inte underkastar sig auktoriteten och uppfattningen om att alla ska följa den auktoritära ordningens normer och lagar. LÄS MER

  2. 2. Forskningscirkeln och dess påverkan på historieundervisning i en mångkulturell miljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anette Wästberg; Anna Å Perlestam; [2008]
    Nyckelord :Skola; forskningscirkel; rollfördelning; identitet; historiemedvetande; kultur; kulturarv; school; research group; casting division of rolls; identity; history awareness; culture and culture heritance;

    Sammanfattning : Under två terminer har vi medverkat i en forskningscirkel på en grundskola som behandlat historieundervisning i en mångkulturell miljö. Forskningscirkeln startades i samband med att den aktuella skolan fick ett stort tillskott av elever med invandrarbakgrund. LÄS MER

  3. 3. ”Mentorskap och co-coaching” på Komvux Kronborg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Hanna Borgström; [2006]
    Nyckelord :Mentorskap; co-coaching;

    Sammanfattning : Under våren 2005 gick uppsatsförfattaren med i en mentorsgrupp som fanns på Komvux Kronborg i Malmö. Syftet var dels att genomföra sitt examensarbete och dels att bidra till skolans, men framförallt till elevernas utveckling och intressen för studierna. Under sommaren arbetades det samman ett förslag till ett mentorsprogram. LÄS MER