Sökning: "skolans uppgift enligt läroplanen"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skolans uppgift enligt läroplanen.

  1. 1. Den förändrade fritidshemsverksamheten : En narrativ intervjustudie av fritidshemslärares uppfattningar om reformer och politiska beslut under deras yrkesliv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Englund; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra fritidshemslärares uppfattningar kring hur reformer och politiska beslut kommit att påverka fritidshemmets pedagogiska innehåll samt lärarprofessionen. Detta är en narrativ studie där livsberättande intervjusamtal har genomförts med fyra fritidshemslärare. LÄS MER

  2. 2. Att förstå sitt lärande : En pilotstudie av högstadieelevers uppfattningar om metakognitiva frågor i ämnena bild och svenska

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Anneli Vossman Strömberg; [2018]
    Nyckelord :metacognition; metacognitive thinking; metacognitive questions; metacognitive strategies; learning to learn; feedback; self-regulation; formative assessment; learning strategies; visible learning; metakognition; metakognitivt tänkande; metakognitiva frågor; metakognitiva strategier; lära att lära; återkoppling; feedback; självreglering; formativ bedömning; inlärningsstrategier; synligt lärande;

    Sammanfattning : Syftet med pilotstudien är att pröva hur rekommenderade metoder för att uppmuntra elevers metakognitiva tänkande kan användas. Metakognition handlar om ”att lära att lära” och är relaterat till begrepp såsom återkoppling, självreglering och formativ bedömning. LÄS MER

  3. 3. ”Mångkulturalitet” Begreppets uppfattning och dess påverkan i vardagsarbetet i skolan.

    C-uppsats,

    Författare :Nadia Aguilar; Kevin Farester; [2009]
    Nyckelord :Kultur; m;

    Sammanfattning : Barnens bakgrund och erfarenheter spelar en viktig roll i deras utvecklingsprocess. Enligt läroplanen är detskolans uppgift att ge barnet god stimulans för dess livslånga lärande. Idag arbetar allt fler pedagoger i enmångkulturell miljö där de möter barn med olika bakgrunder och förutsättningar. LÄS MER

  4. 4. Mål i skolans praktik. Lärares uppfattningar av och arbete med läroplanens mål om elevers ansvar och inflytande

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Gunilla Olsson; [2008]
    Nyckelord :Elevinflytande; Grundskolan; Läroplan; Arbetssätt; Phenomenology; Fenomenologi; Pedagogy and didactics; Pedagogik; didaktik; Philosophy and Religion; Social Sciences;

    Sammanfattning : I rapporten redovisas en undersökning av hur den svenska nationella läroplanen i grundskolan blir till den genomförda läroplanen i en skolas undervisning/praktik. Frågeställningarna gäller lärares uppfattningar av och skolans arbetssätt för att genomföra målen om elevers ansvar och inflytande. Undersökningen är en fallstudie. LÄS MER

  5. 5. Elever med svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Carina Gustafsson; Annika Rennéus; [2006]
    Nyckelord :gymnasieval; neuropsykiatriska funktionshinder; vägledning;

    Sammanfattning : Som blivande studie- och yrkesvägledare kommer vi att möta olika elever. Många av dessa elever är ”vanliga” elever, medan en stor grupp är elever med olika svårigheter. Vi har under vår praktik träffat på elever som är annorlunda, skoltrötta, svaga och bråkiga. LÄS MER