Sökning: "skolans utveckling 1950-talet"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skolans utveckling 1950-talet.
1. Skolpsykologens roll över tid : En kvalitativ textanalys av litteratur riktad till skolpsykologer
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga. För att hjälpa drabbade barn och ungdomar och för att motverka en fortsatt ökning, krävs det kunskaper om såväl åtgärdande arbete som förebyggande arbete kring psykisk ohälsa. LÄS MER
2. Grundsärskolan som skolform utifrån några rektorers upplevelser och dess historiska perspektiv : Omsorg och kunskapsutmaningar i grundsärskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionenSammanfattning : Särskolan har funnits i Sverige sedan mitten av 1950-talet, men som en egen skolform parallellt med grundskolan och med egen läroplan, är grundsärskolan relativt ung. Dock har dess verksamhet präglats av att inte vara tillräckligt kunskapsutmanande och anses istället anammat ett mer omsorgs fokuserat uppdrag. LÄS MER
3. Religionsbokens utveckling från 1950-talet till 2000-talet : En jämförande analys av två religionsböcker från svenska skolans undervisningsmaterial
Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna uppsats är skriven i syfte att genom en värderande textanalys undersöka likheter och skillnader mellan två av svenska skolans läroböcker i religion. Erland Ehnmarks Världsreligionerna från 1955 samt Söka Svar från 2009, av Leif Eriksson, Malin Mattsson Flenngård och Uriel Hedengren. LÄS MER
4. Läroböcker i historia för gymnasiet- ur ett genusperspektiv : - En studie av läroböcker i historia för gymnasiet mellan år 1957-2004
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogikSammanfattning : Föreliggande uppsats är en komparativ studie vilken behandlar genusperspektiv i läroböcker i historia för gymnasieskolan i en tidsperiod från 1950 talet fram till början på 2000 talet. Syftet med uppsatsen har varit att undersöka hur man framställer och integrerar kvinnan i läroböcker i ämnet historia för gymnasieskolanmellan år 1957-2004. LÄS MER
5. Ett bildlärarliv : en intervjustudie med livshistorisk metod
Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)Sammanfattning : Denna studie bygger på en längre intervju med en bildlärare inspirerat av ”livsberättelsen” som metod. När jag började arbeta på Björkängsskolan i Stockholms södra förorter, hade Britta varit bildlärare i 30 år. LÄS MER