Sökning: "skolans utveckling bakgrund"

Visar resultat 21 - 25 av 91 uppsatser innehållade orden skolans utveckling bakgrund.

  1. 21. Svensklärares uppfattning om skolbibliotekets roll i elevernas utveckling av läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Louise Nilsson; Andreas Särnby; [2020]
    Nyckelord :Läslust; skolbibliotek; skolbibliotekarie; läsmiljö; läsprocess och läsfrämjande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka uppfattningar bland svensklärare med skolbilioteksansvar om hur skolbiblioteket kan påverka elevernas läslust. Tidigare forskning visar att skolbiblioteket är en verksamhet som har goda effekter på elevernas läslust men att det alltför ofta inte används ändamålsenligt. LÄS MER

  2. 22. Likvärdig undervisning i ett urbaniserat Sverige : En kvantitativ undersökning av hur den svenska skolans likvärdighet påverkas av urbaniseringen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Statsvetenskap

    Författare :Frida Järleskog; [2020]
    Nyckelord :Urbanisering; likvärdighet; grundskola; glesbygd;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka urbaniseringens konsekvenser för likvärdigheten i skolan i svenska kommuner. En kvantitativ undersökning har genomförts där variablerna urbaniseringsgrad, andel elever som når kunskapskraven i årskurs 9, kostnad per elev samt andel behöriga lärare har använts i en korrelationsanalys. LÄS MER

  3. 23. Att bygga broar mellan skolans professioner : En studie om ett förändringsarbete med fokus på elevers förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Marie Nordström; Maria Magnusson; [2020]
    Nyckelord :CAS2; PASS-modellen; specialpedagogik; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka ett förändringsarbete med specialpedagogisk karaktär. I studien har psykolog, specialpedagog, speciallärare, lärare och rektor inom olika skolverksamheter deltagit. För att svara upp mot det ställda syftet formulerades fyra frågeställningar där fyra teman lyftes fram. LÄS MER

  4. 24. Digitalt musikskapande på fritidshemmet : - utmaningar och utvecklingsmöjligheter utifrån ett lärarperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johan Einarsson; [2020]
    Nyckelord :Teacher in extended school teaching; leisure pedagogue; music creation; music; digital tools; learning tablet; sociocultural perspective; availability; multimodality; aesthetic learning processes; Lärare i fritidshem; Fritidspedagog; Musikskapande; Musik; Digitala verktyg; Lärplatta; Sociokulturellt perspektiv; Tillgänglighet; Multimodalitet; Estetiska lärprocesser;

    Sammanfattning : Detta kvalitativa forskningsinriktade arbete syftar till att belysa musikskapande i samband med användning av digitala verktyg i fritidshemmets undervisning. Arbetet är grundat i att undersöka det digitala musikskapandets utmaningar och utvecklingsmöjligheter utifrån ett lärarperspektiv. LÄS MER

  5. 25. Brist på högläsning i hemmet : En studie om skolans kompensatoriska uppdrag vad det gäller högläsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Sandra Densborn-Wahlqvist; [2020]
    Nyckelord :Reading aloud; socio-economic background; compensatory assignment.; Högläsning; socioekonomisk bakgrund; kompensatoriskt uppdrag;

    Sammanfattning : Reading aloud is considered an important part of child development yet there are still many children who come to school with limited experience of being read to at home. Research has shown that a contributing factor as to why children have limited experience with reading aloud, linking it to their socio-economic background. LÄS MER