Sökning: "skolans yngre år"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden skolans yngre år.

  1. 1. Vägen mot en likvärdig och stärkt sexualundervisning - Lärares perspektiv på det nya läroplansändringarna gällande sexualitet, samtycke och relationer i årskurs F-3

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Jennie Carlsson; [2023-01-18]
    Nyckelord :Sexualitet; samtycke och relationer; läroplan; årskurs F-3; ramfaktorer;

    Sammanfattning : Det sker läroplansändringar inför 2022 gällande kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer där årskurserna F-3 blir berörda. Syftet med följande studie är därför att undersöka hur grundskolelärare inom F-3 definierar sexualitet, samtycke och relationer samt vilka faktorer som påverkar grundskolelärares implementering av kunskapsområdet. LÄS MER

  2. 2. Islamofobi och antisemitism : hur enskilda lärare jobbar med dessa frågor i sitt arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Centrum för akademiskt lärarskap (CAKL)

    Författare :Rawad Abdulkader; Fatlum Istrefi; [2023]
    Nyckelord :Religionundervisning; Religion i skolan; Antisemitism; Islamofobi; Antisemitism i skolan; Islamofobi i skolan;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete vars syfte är att undersöka hur islamofobi och antisemitism kommer till uttryck i vissa skolor och hur de enskilda lärarna på skolan arbetar med detta i sitt arbete. Våra frågeställningar är följande: 1) Hur upplever lärare antisemitismen och islamofobin i skolan? 2) Vilka strategier använder lärarna för att bemöta och motverka antisemitism och islamofobi? Som metod har vi valt att utföra intervjuer där vi intervjuat fyra lärare, varav alla ska vara legitimerade lärare med minst tre års erfarenhet. LÄS MER

  3. 3. Hållbar undervisning för hållbar utveckling : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med undervisning för hållbar utveckling i skolans yngre år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Kristina Jonasson; [2023]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; NO-undervisning; handlingskompetens; pragmatism;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur grundskolelärare i årskurserna 1–3 arbetar med hållbar utveckling i undervisningen i de naturvetenskapliga ämnena. Kvalitativa intervjuer har genomförts där sex verksamma NO-lärare undervisande i årkurserna 1–3 deltog. LÄS MER

  4. 4. ”Varje år kommer ju FN-dagen!” : En kvalitativ studie om lärares arbete med de mänskliga rättigheterna i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Moa Lychou; [2022]
    Nyckelord :Barnkonventionen; de mänskliga rättigheterna; rättighetsbärare; samhällskunskapsundervisning; värdegrunden;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att belysa hur lärare arbetar med de mänskliga rättigheterna i samhällskunskapsundervisningen för årskurs 1–3 och vad som ligger till grund för deras val av undervisningssätt och material. Syftet är också att öka kunskapen om hur lärare ser på de mänskliga rättigheternas roll i ämnet samhällskunskap kontra skolans övergripande värdegrundsuppdrag. LÄS MER

  5. 5. Yngre elever lär klockan : En systematisk litteraturstudie om undervisning och lärande av tid på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lina Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Analog klocka; elevstrategier; inlärningsprocess; lågstadiet; tid; undervisning; visare;

    Sammanfattning : Elevers skoldag är uppbyggd utifrån olika klockslag. Eleverna börjar skolan vid en viss tid och har raster och lunch vid andra förutbestämda tider. Trots att elever i stor utsträckning styrs av klockan i vardagen är det många elever som upplever svårigheter vid inlärning av klockan. LÄS MER