Sökning: "skolbarns utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skolbarns utveckling.

  1. 1. - Om någon inte är modig… - … så är han kass. Förskolebarns och skolbarns förmåga att mobilisera adjektivantonymer

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Sandra Malmborg; Ida Nordsjö; [2017]
    Nyckelord :Antonymi; adjektiv; lexikal semantisk utveckling; logopedi; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Syfte För att pröva en teori om lexikal semantisk organisation studerades barns förmåga till mobilisering av motsatsord (antonymer). Denna förmåga relaterades till fonologiskt korttidsminne, språkförståelse och grammatisk produktion. Syftet var också att undersöka etableringsordningen för motsatsord samt betydelsen av ledtrådar. LÄS MER

  2. 2. Skolgårdsprocessen : en skolgård blir till i Lunds kommun

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Marie Pell; [2016]
    Nyckelord :skolgård; process; hälsa; pedagogik; säkerhet; trygghet; checklista; underlag;

    Sammanfattning : Att skolgården har stor betydelse för elevers utveckling är väl känt. Idag fokuserar skolgårdsforskningen allt mer på varför de kunskaper och rekommendationer om skolgårdens betydelse för hälsa och inlärning inte når ut till de som planerar, bygger och förvaltar skolgårdar. LÄS MER

  3. 3. Att läsa för att lära - pedagogers språkutvecklande arbete med högläsning och berättande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Persson; Linnea Karlsson; [2014]
    Nyckelord :Berättande; förskola; högläsning; kulturförskola; läsförståelse; språkutveckling;

    Sammanfattning : Det har i stora internationella undersökningar framkommit att svenska skolbarns läs-och skrivförmåga försämrats alltmer de senaste åren. För att förbättra resultaten harfokus riktats mer mot förskolan och skolans tidiga år, detta för att de grundläggandeförmågorna att kunna avläsa och förstå en text utvecklas under dessa år i ett barns liv,och det ingår även i en förskollärares uppdrag att främja barns språkutveckling och attlägga en viktig grund för barns fortsatta utveckling. LÄS MER

  4. 4. Natur och Informationsteknologi – en lärande kombination?

    Magister-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Caroline Sjunner; [2012]
    Nyckelord :natur; informationsteknologi; miljöpsykologi; barn; pedagogik;

    Sammanfattning : Kan naturstudier och informationsteknologi ge förutsättningar för ett lärande på ett sådant sätt att barns kunskaper, hälsa och sociala utveckling ökar? Denna uppsats undersöker hur skolbarns användning av två olika IT – verktyg i naturen, påverkar deras naturkontakt på olika nivåer. Resultatet pekar på; att arbeta med en digital bildberättelse är en aktivitet som bör genomföras ensam, om ambitionen är att låta skolbarn uppleva direkt naturkontakt. LÄS MER

  5. 5. Föräldrastöd och hälsa hos svenska femtonåringar

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle

    Författare :Miranda Blixt; Sara Brun; [2012]
    Nyckelord :adolescent; parent; support; communication; factors of health; ungdomar; föräldrar; stöd; kommunikation; hälsofaktorer;

    Sammanfattning : Människans hälsa påverkas av individuella livsstilsfaktorer men även av samhälleliga, socioekonomiska och kulturella faktorer. Det är föräldrarna som har det yttersta ansvaret för sina barns utveckling och uppväxtvillkor. LÄS MER