Sökning: "skolbibliotek"

Visar resultat 21 - 25 av 299 uppsatser innehållade ordet skolbibliotek.

  1. 21. Medie- och informationskunnighet i grundskolan : En intervjustudie om samarbete mellan skolbibliotekarier och lärare

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Didrik Larsson; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotekarier; skolbibliotek; lärare; medie- och informationskunnighet; MIK; samarbete;

    Sammanfattning : The abiblity to find, critically evaluate and use information in a conscious and responsible way is a skill that is increasingly important in tje high paced flow of digital information. This belongs to the school librarian's area of expertise and efforts are being made to involve school librarians to a greater degree when it comes to the teaching of such competencies. LÄS MER

  2. 22. Skolbibliotekariers utmaningar med läsfrämjande arbete : Skolbarn med annat modersmål än svenska samt deras inställning till läsning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Tilde Nilsdotter; [2023]
    Nyckelord :skolbibliotek; skolbibliotekarier; läsfrämjande; läsförståelse; läsintresse;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how school librarians work to solve the problems that occur in their reading promotion efforts. The problems they encounter include boys who have less interest in reading and worse reading comprehension than girls, children whose native language is not Swedish, and people who do not have a general interest in reading. LÄS MER

  3. 23. Utresor och hemkomster : En vetenskaplig essä om läsning på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Johan Thelander; Klas Öberg; [2023]
    Nyckelord :after-school center; reading; reading activities; education bildning ; narrative imagination; knowledge theory; fritidshem; läsning; läsaktiviteter; bildning; narrativ fantasi; kunskapsteori;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä syftar till att undersöka läsning på fritidshemmet, vi har i våra berättelser skildrat situationer om hur läsning och läsaktiviteter kommer till uttryck på våra fritidshem och de dilemman som kan uppstå i arbetet med läsning. I elevernas vardag på fritidshemmet så prioriteras inte läsning av vare sig pedagogerna eller eleverna samtidigt ser vi hur läsningen upplevs som en lust- och meningsfull aktivitet när vi besöker biblioteket med eleverna. LÄS MER

  4. 24. Skolbibliotekskultur finns det? : En ansats att söka efter gemensamma värderingar i ett urval av erkänt framgångsrika skolbiblioteksverksamheter.

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kvalitets- och maskinteknik

    Författare :Anni Agélii; [2022]
    Nyckelord :Total Quality Management; Quality Culture; Organizational Culture; Values; Leadership; Co-leadership; School library; School library quality; Kvalitetskultur; Organisationskultur; Värderingar; Ledarskap; Medledarskap; Skolbibliotek; Skolbibliotekskvalitet;

    Sammanfattning : Kvalitetskultur är en del av organisationens kultur och en viktig del av att upprätthålla eller förändra en kultur är ledarskapet. I skolorganisationer finns många krav på verksamhetens innehåll och kvalitet i form av lagar och styrdokument. LÄS MER

  5. 25. Skolbibliotekariens påverkan på elevers läsintresse : En aktionsstudie med användarperspektiv

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Lisette Andersson; Gry Broström; [2022]
    Nyckelord :School library; Children and books; Library and school; Books and reading; Reading motivation; User’s perspective; Action research  ; Skolbibliotek; barn och böcker; bibliotek och skola; böcker och läsning; läsintresse; användarperspektiv; aktionsforskning;

    Sammanfattning : Introduction. This thesis examines how the school librarian’s work affects pupils’ reading and their interest in literature. The aim is to identify how pupils’ interest and commitment to a new book genre differs based on the level of interference from the school librarian during the presentations of this genre. Method. LÄS MER