Sökning: "skolbranschen"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet skolbranschen.

  1. 1. Den gemensamma läsningen och textsamtalets betydelse för elevers läsförståelse i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Izabela Snäll Berendahl; Helena Bönfors; [2019]
    Nyckelord :Gemensam läsning; högläsning; läsförståelse; textsamtal;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på vad forskning säger om elevers läsförståelse och hur den kan främjas genom gemensam läsning i ämnet svenska, och mer specifikt, att besvara frågeställningen: Vilken betydelse har högläsning med efterföljande textsamtal för elevers läsförståelse, i grundskolans tidigare år?  Eleverna i den svenska skolan har under en period haft låga resultat i internationella mätningar. Samtidigt ökar kraven på eleverna, både i skolan och samhället. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för intern marknadsföring inom grundskolan 2010 : 1 + 1 = 3 Nya insikter om förhållandet mellan tal, lärare och ledning

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Caroline Hultman; Maria Abrahamsen; [2010]
    Nyckelord :marketing; relations; communication; relationship marketing; networking; school; principal; teacher; gronroos; internal communications; communications; business communications; competition; swedish schoolsystem; loyal customers; reputation; win-win situation; relationsmarknadsföring; kommunikation; grundskolan; dialog; grönroos; intern marknadsföring; marknadsföring; marknadsförare på deltid; rektor; ledning; medbestämmande; insyn; demokrati; möte; dagordning; barn; elever; klasslärare; lärare; ämneslärare; nationella prov; kvalitetsredovisning; återkoppling; skola; friskola; fristående skola; friskolereform; kommunalisering; medbestämmande; nätverk; samarbete; kundfokus; grounded theory; konkurrens; skolbranschen; konkurrensförutsättningar; intern kommunikation; konkurrensfaktorer; anseende; rykte; word of mouth; vinna-vinna situation;

    Sammanfattning : I och med friskolereformen i början på 1990-talet har förutsättningarna för skolor förändrats och konkurrensen hårdnat. Marknadsföring av skolor har blivit allt vanligare och vilket anseende skolan har är avgörande. LÄS MER