Sökning: "skolbyte"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet skolbyte.

  1. 1. Kritiska faser i samverkan : En studie om logiker, spänningar och vakuum i institutioners samverkan kring skolgång för placerade barn och unga

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Annika Davén; [2022]
    Nyckelord :collaboration; placement in out-of-home-care; schooling; institutional logics; institutional void; samverkan; placerade barn och unga; skolgång; institutionella logiker; institutionella vakuum;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute to an understanding of the need for collaboration in creating education plans and school placements for children and youth placed in out-of-home care. By interviewing nine representatives from social services, the municipal education department and primary and secondary schools, this study addresses tensions that arise in school planning in the critical phases for this target group: prior to placement in out-of-home-care and upon return home. LÄS MER

  2. 2. “Jag har alltid varit så kluven inför det här beslutet ”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annika Fredén; Lisa Glans; [2021-06-21]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; skolsvårigheter; problematisk lärandesituation; inkludering; exkludering; uppfattningar; relationer; sårbarhet;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att bidra med utökad kunskap i arbetet med elever i behov av särskilt stöd med fokus på särskild undervisningsgrupp. Studien ämnade undersöka elevernas och föräldrarnas tankar och uppfattningar kring att vara placerad/ ha ett barn placerat i särskild undervisningsgrupp och genom detta få en djupare förståelse för skolans uppdrag gentemot elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  3. 3. Identitetsskapande vid byte från grundskola till grundsärskola : hos elever med autism som inte tillhör särskolans målgrupp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Linda Boström Eriksson; [2020]
    Nyckelord :Integrering; stigmatisering; autismspecifik kompetens; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie som, med en kritisk ansats och genom intervju med vårdnadshavare, har gett en ökad förståelse för vad ett skolbyte från grundskolan till grundsärskolan kan innebära för elever med autism, utan utvecklingsstörning. Fokus har dels varit på deras mående och syn på sig själva i relation till lärmiljön i de aktuella skolformerna, dels på vad som har lett fram till att deras vårdnadshavare har fattat ett beslut om att flytta sitt barn till grundsärskolan. LÄS MER

  4. 4. Överlämningar vid skolbyte – från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram : - En fenomenologisk studie av lärares upplevelse av överlämningar från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecka Lindberg; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagogik; överlämning; introduktionsprogram; särskilda behov; systemteori; fenomenologisk analys. ;

    Sammanfattning : Övergången från grundskolan till gymnasieskolans introduktionsprogram är viktigt både för eleven och lärarna på den mottagande skolan. I studien har lärarnas upplevelse av överlämningar och den information som lämnas till mottagande skola studerats. LÄS MER

  5. 5. "Jag känner mig mer hemma i dövvärlden även om jag kan prata" : Ungdomars erfarenheter av att byta från en auditivt orienterad till en visuellt orienterad skolmiljö

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Sara Andersson; Linn Fröberg; [2020]
    Nyckelord :School placement; school setting; transition; deaf and hard-of-hearing students; identity work; social identity; Skolbyte; skolmiljö; transition; döva elever; hörselnedsättning; identitetsarbete; social identitet;

    Sammanfattning : Varje år byter ett antal elever som är döva eller har hörselnedsättning (D/HN) skolform under pågående grundskoleutbildning. Det har inte funnits en samlad bild av varför bytet sker och hur eleverna upplever omställningen. LÄS MER