Sökning: "skole"
Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade ordet skole.
1. Samarbeid mellom skole og hjem? : En studie av foreldres erfaringer av samarbeid med kommunale skoler i sosioøkonomisk utsatte områder i Landskrona
Master-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : The aim for this study was to examine what expectations parents have on the collaboration with their children’s public school in socio-economically disadvantaged areas in Landskrona and how they experience this collaboration. The aim was also to examine if the collaboration gets influenced by their position in the social class system. LÄS MER
2. Unschoolers i Danmark: Danske familiers anderledes valg af skole og familieliv
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialantropologiSammanfattning : Denne opgave undersøger hvad der ligger til grund for danske families valg om, at unschoole deres børn, frem for at sende dem i skole. Undersøgelsen er baseret på empiri indsamlet via interviews med familier, der vælger at unschoole,og hjemmepasse deres børn. LÄS MER
3. Korslimmat trä som ytskikt med avseende på brand i Sverige och Norge : Skillnader i utformning av brandskydd i byggnader med korslimmat trä i Sverige och Norge
M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknikSammanfattning : Sverige har likt Norge en lång historia med byggnader av träkonstruktioner. Efter de många stadsbränderna på 1800-talet i de båda länderna förbjöds träbyggnader med över två våningar. LÄS MER
4. Danske skrivebøger gennem 300 år
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för bokhistoriaSammanfattning : Opgaven beskriver de danske skrivebøgers udvikling gennem 300 år fra 1579 til 1880. Det teoretiske og metodiske fundament for beskrivelsen er især Robert Darntons communication circuit og analytisk bibliografi. LÄS MER
5. Læringsstrategier og lesekompetanse. En aksjonsforskningsstudie om bruk av læringsstrategier for å øke lesekompetansen hos elever i grunnskolen
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien har som formål å undersøke om hvordan kontinuerlig arbeid med læringsstrategier kan styrke elevenes lesekompetanse i grunnskolen. Jeg har hatt tre forskningsspørsmål for å belyse dette. LÄS MER