Sökning: "skolforskning"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade ordet skolforskning.

  1. 1. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Glansén; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; högläsning; litteratursamtal; litteraturundervisning; läsfrämjande; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER

  2. 2. Motivation och körsång på gymnasieskolans estetiska program : en kvalitativ studie utifrån ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hellman Per; [2021]
    Nyckelord :körsång; musikpedagogik; motivation; erfarenheter; intresse;

    Sammanfattning : Föreliggande studie undersöker vilka faktorer som kan påverka elevers motivation med bakgrund i deras intresse och erfarenhet av kursen ensemble med körsång på gymnasieskolans estetiska program. Studien är baserad på tidigare musikpedagogisk forskning, motivations- och skolforskning. LÄS MER

  3. 3. Så vänder skolledare lågpresterande skolor i utanförskapsområden : En kvalitativ studie om framgångsrik skolledarskap

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Armel Mislimi; Erdin Asanovski; [2021]
    Nyckelord :Organisation and leadership; School research; Principal leadership; Organisation och ledarskap; Skolforskning; Rektors ledarskap;

    Sammanfattning : Sammanfattning Skolan i Sverige ska vara likvärdig, men det är den inte idag. Det finns skolor i utanförskapsområden som har stora utmaningar och som har haft låg måluppfyllelse under en längre tid. Men det finns också skolledare som har tagit över ledningsrollen på lågpresterande skolor i utanförskapsområden och lyckats omvandla dem. LÄS MER

  4. 4. Goda språkstrategier i samhällskunskap på högstadiet och gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Simaa Haidar; Anders Hermansson; [2020]
    Nyckelord :Elevens motivation; empowerment; gymnasium; högstadiet; läslyftet; lässtrategier; media och informationskompetens; samhällskunskap; språklig förmåga; språkstrategier; språkutveckling; svenskämnet; transspråk;

    Sammanfattning : Att kombinera svenskämnet med samhällskunskap kan bli en framgångsrik undervisningsmetod, visar den samlade språkstrategiska forskningen. Ämnesövergripande undervisning har flera fördelar för läraren. Elevens förmåga, behov av stöttning och kunskapsmål, kan bedömas utifrån fler perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Multimodala texters didakiska användning : en studie på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Lotta Cajerfjord; Pontus Jönsson; [2020]
    Nyckelord :Medium; modalitet; semiotisk resurs; multimodal text; socialsemiotisk multimodal teoribildning;

    Sammanfattning : Vårt syfte är att synliggöra den didaktiska användningen av multimodala texter genom att undersöka hur fyra lärare arbetar med multimodala texter i undervisningen. Våra teoretiska utgångspunkter är sociokulturellt perspektiv på lärande, socialsemiotisk teoribildning och socialsemiotisk multimodal teoribildning. LÄS MER