Sökning: "skolframgång"

Visar resultat 11 - 15 av 129 uppsatser innehållade ordet skolframgång.

  1. 11. "Jag tänker i bilder" : En kvalitativ studie om elever lässtrategier i årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Erika Claesson Strömlöv; [2022]
    Nyckelord :Reading strategies; fiction; literature; middle school; year 4–6; Lässtrategier; skönlitteratur; mellanstadiet; årskurs 4–6; Reading strategies; fiction; literature; middle school; year 4–6;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka vilka lässtrategier som elever i årskurs fem beskriver att de använder sig av. Lässtrategierna delas in i processkunskap och förutsättningskunskap. Studien undersöker vilka delar av dessa kunskaper som eleverna använder sig av. LÄS MER

  2. 12. Biblioterapi : – en systematisk litteraturstudie över en specialpedagogisk metod

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Viktoria Öhling; [2022]
    Nyckelord :biblioterapi; psykisk hälsa; skolframgång; socioemotionellt lärande; problemlösningsförmågor; coping;

    Sammanfattning : Syftet med den här litteraturstudien är att öka kunskapen om en i Sverige än så länge okänd metod, biblioterapi, hur den kan användas i den specialpedagogiska undervisningen av det socio-emotionella lärandet, för att utveckla problemlösningsförmågor och för att utveckla strategier för coping. En övergripande frågeställning kan sammanfattas med: vad säger forskning om biblioterapi i den specialpedagogiska undervisningen? Studien förhåller sig till en bakgrund av att det finns ett tomrum på metoder för några av de ansvarsområden som vilar på skolan, något som skapar en känsla av otillräcklighet hos många lärare som ofta har en diger ämneskompetens och är skickliga på att förmedla kunskaper på olika sätt. LÄS MER

  3. 13. Resan mot en bättre skolframgång

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Cem Bitlice; Gerald Boakye; [2022]
    Nyckelord :Careership; Fält; Habitus; Kapital; Karriärskap; Skolframgång; Brytpunkter;

    Sammanfattning : Skolverket konstaterar att man kan se en förbättring när det kommer till elevernas engagemang i skolarbetet, relationerna till lärarna och deras attityd när det kommer till undervisningen. Dock finns det fortfarande forskning som pekar på elever har förmågan att prestera ännu bättre i skolan än vad gör, och nöjer sig därmed ett lägre betyg trots att de har potential till att få ett högre betyg. LÄS MER

  4. 14. Samverkan kring att främja elevers motivation i grundsärskola och kommungemensam särskild undervisningsgrupp inom grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Henrik Wenngren; Elin Ädel; [2022]
    Nyckelord :Antonovskys KASAM; Elevers motivation; Kommungemensam särskild undervisningsgrupp KSU ; Kvalitativa intervjuer med skolpersonal; Samverkan;

    Sammanfattning : Många elever med intellektuell funktionsnedsättning och/eller neuropsykiatriska diagnoser (NPF-diagnoser) har svårt för att finna motivation till skolan. Samtidigt är motivationen för skolan en viktig faktor för skolframgång. LÄS MER

  5. 15. "Den där jävla inläsningstjänsten" : Gymnasieflickors upplevelse av hur det stöd de får i skolan förändras i övergången mellan grundskola och gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Franzén; Kristian Thörnqvist; [2022]
    Nyckelord :Särskilt stöd; stödbehov; elevperspektiv; relationellt perspektiv; flickor; genus; gymnasieskolan; övergångar; masking.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur flickor som går högskoleförberedande program på gymnasiet ser på det stöd de får i skolan och hur de kan visa och få sina stödbehov tillgodosedda i övergången mellan grundskolan och gymnasiet. Syftet är att bidra med kunskap om övergången mellan grundskola och gymnasium för flickor som befinner sig i behov av stöd kring sin skolgång och hur denna kunskap kan bidra till att flickor får sina stödbehov tillgodosedda. LÄS MER