Sökning: "skolgårdsgestaltning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet skolgårdsgestaltning.

  1. 1. Skolgårdsgestaltningen påverkar användningen : gröna kvaliteter stärker ungdomars rätt till lek och vila

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Rut Lindeberg; [2021]
    Nyckelord :landskapsarkitektur; ungdomar; skolgårdsgestaltning; barnkonventionen; gröna kvaliteter;

    Sammanfattning : Kring ungdomars skolgårdar finns en osäkerhet, målgruppen räknas som barn samtidigt som de närmar sig vuxen ålder. FNs Barnkonvention blev 2020 svensk lag vilket ger ungdomar rätt till lek och vila, under pauser från skolarbetet. Skollagen ger dock inget uttalat stöd för en skolgård utan fokuserar på målstyrda kunskapskrav. LÄS MER

  2. 2. En skolgårdsgestaltning utifrån perspektiven hos barn i flera åldrar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Cassie Lexiia Gruwert; Felicia Svensson; [2018]
    Nyckelord :skolgård; skolgårdsgestaltning; skolgårdsförslag; gestaltningsförslag; utformning; barnperspektiv; elevperspektiv; naturbaserad; skolmiljö; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Utomhuspedagogiska rum : hur naturen kan användas som undervisningsmiljö

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Josefine Svensson; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; skolgårdsgestaltning; landskapsarkitektur; naturskolan; undervisningsplatser; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Outdoor education is a teaching method which has several advantages to traditional classroom tuition. Its ideas have a long tradition and find support in the current Swedish curriculum. The place for the tuition is a central aspect within outdoor education. LÄS MER

  4. 4. Satsa på leken! : en studie om skolgårdens betydelse för barns lek och utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Åsa Andersson; [2010]
    Nyckelord :Lek; Barn; Skolgårdar; Skolgårdens betydelse; Barns lek och utveckling; Skolgårdsutveckling; Skolgårdsgestaltning ; Hosjöskolan; Falun;

    Sammanfattning : The intention of this final thesis is to examine how to create a schoolyard that inspires children at the age of 6 – 12 years to play and give them possibility to develop. To get a lot of knowledge in this subject, I have combined studies of literature with practical studies at Hosjöskolan in Falun. LÄS MER