Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Organisatoriskt och socialt arbetsmiljöarbete i skolan : En kvalitativ studie om det praktiska genomförandet och rektorers uppfattning om värdet av det för lärare och elever

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Pernilla Sjöstrand; [2023]
    Nyckelord :health factors; organizational and social work environment; promote; school climate; teachers; friskfaktorer; främja; lärare; organisatorisk och social arbetsmiljö; skolklimat;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan i skolan är hög både bland lärare och elever. I arbetsmiljöarbete kan fokus antingen vara på att främja hälsa eller förebygga ohälsa. De organisatoriska och sociala arbetsmiljömålen syftar till att arbeta för hälsa. LÄS MER

  2. 2. Problematisk skolfrånvaro: Skolrepresentanternas röst

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Wilma Bergman; Anna Marklund; [2023]
    Nyckelord :Skolfrånvaro; skolk; problematisk skolfrånvaro; samverkan; Bronfenbrenner.;

    Sammanfattning : I Sverige omfattas alla elever från förskoleklass till årskurs nio av skolplikt, men ändå har många elever hög frånvaro. Problematisk skolfrånvaro är ett globalt samhällsproblem som kan ge allvarliga konsekvenser för eleven både nu och i framtiden, vilket dessutom leder till stora samhällskostnader. LÄS MER

  3. 3. Problematisk skolfrånvaro : främjande, förebyggande och åtgärdande arbetet ur rektorers och specialpedagogers perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Annika Weidenmark; Anne-Lie Hoffert; [2023]
    Nyckelord :Problematisk skolfrånvaro; skolplikt; skolk; skolnärvaro; främjande; förebyggande; åtgärdande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskaper om hur rektorer och specialpedagoger beskriver det förebyggande, främjande och åtgärdande arbetet kring problematisk skolfrånvaro. Den tidigare forskningen visar att begreppet problematisk skolfrånvaro är komplext. LÄS MER

  4. 4. "Man har ju ritat till och med i sitt hela liv” : Motstånd i bildundervisning på mellanstadiet, ur elevers och lärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Lundell; [2022]
    Nyckelord :Mellanstadiet; bildundervisning; identitet; motstånd; hinder för lärande;

    Sammanfattning : Den här studien är baserad på ett litet antal kvalitativa intervjuer av bildlärare i mellanstadiet och elever i årskurs fem, och syftar till att utveckla kunskapsområdet motstånd i bildundervisning på mellanstadiet genom att ställa frågorna: när och hur upplever mellanstadieelever motstånd i bildundervisning, hur ser och arbetar bildlärare i mellanstadiet med elevers motstånd och vad kan motstånd ha för effekt på identitet och lärande? Studien utgår från ett socialkonstruktionistiskt ramverk och teorier om identitet genom identifikation samt hinder för lärande. Resultatet föreslår att deltagande elever i årskurs 5 upplever ett hanterbart motstånd i bildundervisning i jämförelse med andra ämnen. LÄS MER

  5. 5. Problematisk skolfrånvaro : En sammanställning av orsaker och lösningar på individ, interaktions, och strukturnivå

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Jacob Zandén Carlström; Berg Anton; [2022]
    Nyckelord :problematisk skolfrånvaro; skolvägran; skolk; hemmasittare; elevhälsa;

    Sammanfattning : Problematisk skolfrånvaro har associerats med en rad olika negativakonsekvenser för individen såväl som för familjen, skolan och ävensamhället i stort. Strategierna för att hantera problemet och minska antaletfrånvarande elever är många och varierande. LÄS MER