Sökning: "skolkapital"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet skolkapital.

  1. 1. Skolan – en kontraproduktiv realiseringsarena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Anne Jinert; [2013]
    Nyckelord :Klassdifferentiering; språk; utbildning; språkpraktiker; skola; sorteringsarena; genus; könsdifferentiering; skolpraktiker; kompensatoriskt uppdrag;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks några lärares föreställningar om kopplingar mellan språk, klass och skolframgång. Med utgångspunkt i skolans reflexiva förhållande till språket analyseras hur lärarna ser på arbetarklasselevers svårighet att förstå ett språk de inte är socialiserade i och hur denna syn påverkar undervisningen och elevernas möjlighet att lyckas i skolan. LÄS MER

  2. 2. Vad ska du bli när du blir stor? : Vilka faktorer påverkar gymnasievalet?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Helen Beckman Pontén; Emma Åkerblom; [2012]
    Nyckelord :Upper secondary school choice; factors; social background; capital; habitus; Bourdieu; Gymnasieval; faktorer; social bakgrund; kapital; habitus; Bourdieu;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med denna studie är att kartlägga vilka faktorer som påverkar i gymnasievalet. Frågeställningar som belyses är vilka faktorer som påverkar eleverna och vilka personer som är betydelsefulla. I studien diskuteras också skillnader mellan olika grupper som exempelvis kön. LÄS MER

  3. 3. Det oförhindrade jaget

    Master-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Kikki Nillasdotter; [2011]
    Nyckelord :andraspråk; erfarenhetspedagogik; diskursanalys; genrepedagogik; oförhindrat jag; skolkapital;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen är en diskursanalys av två didaktikböcker för svenskundervisning som förekommer på lärarutbildningen: Reflekterande läsning och skrivning av Gunilla Molloy och Stärk språket stärk lärandet av Pauline Gibbons. Utgångspunkten för analysen är det som bland andra Ann Runfors och Kristina Gustafsson kallar normen om det oförhindrade jaget, det vill säga tanken om att den svenska grundskolan premierar de elever som på ett oberoende och självständigt sätt frigör sig från sin sociala och kulturella bakgrund och lär sig att analysera och ifrågasätta tillvaron för att fullt ut kunna välja sina egna liv. LÄS MER