Sökning: "skolkurator organisation"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden skolkurator organisation.

  1. 1. Skolkuratorers upplevelser av sitt professionella handlingsutrymme

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Ruta Cesnaite; Ida Vestman; [2023]
    Nyckelord :Handlingsutrymme; Skolkurator; Profession; Organisation; Legitimitet;

    Sammanfattning : Studien handlar om hur skolkuratorer upplever sitt professionella handlingsutrymme samt hur det kan påverkas av organisationen. Studien utfördes med hjälp av semi-struktureradeintervjuer, där 5 erfarna skolkuratorer delade sina upplevelser, definitioner och reflektioner kring fenomenet. LÄS MER

  2. 2. Svårigheterna att upptäcka ADHD hos flickor : En kvalitativ studie om professionellas syn på arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och kriminologi

    Författare :Alva Andersdotter; Saga Stjerneklev; [2022]
    Nyckelord :ADHD in girls; gender; organisation; institutional logics; cooperation; ADHD hos flickor; genus; organisation; institutionella logiker; samverkan;

    Sammanfattning : Studien hade till syfte att genom kvalitativa intervjuer undersöka hur professionella såg på ADHD-symtom hos flickor, samt hur de ansåg att arbetet med att upptäcka ADHD hos flickor i en tidigare ålder kunde underlättas, både genom samarbete och enskilt arbete. Fem semistrukturerade intervjuer genomfördes med fem olika professioner; en kurator från Barn- och Ungdomspsykiatrin (BUP), en socialsekreterare, en skolkurator, en lärare samt en fritidspedagog. LÄS MER

  3. 3. “Tillgång är att synas och finnas tillgänglig” : En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma skolkuratorer inom grundskolan arbetar för att säkerställa att eleverna har tillgång till en skolkurator

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Frida Bloom; Irvina Bajramovic; [2022]
    Nyckelord :school counselor; access; accessible; skolkurator; tillgång; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Titel: ”Tillgång är att synas och finnas tillgänglig” - En kvalitativ studie om hur yrkesverksamma skolkuratorer arbetar för att säkerställa att eleverna har tillgång till en skolkurator Författare: Irvina Bajramovic och Frida Bloom  Syftet med studien var att undersöka hur yrkesverksamma skolkuratorer inom grundskolan arbetar för att säkerställa att eleverna har tillgång till en skolkurator. För att besvara studiens syfte har en kvalitativ metod tillämpats och sju semistrukturerade intervjuer har genomförts med skolkuratorer som arbetar i kommunala grundskolor i västra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Skolans roll vid nätmobbning : En kvalitativ studie om hur sju skolkuratorer beskriver samverkan och deras arbete mot nätmobbning

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Jacob Levander; Casandra Roupé; [2021]
    Nyckelord :social work; cyberbullying; school; school counsellor; collaboration; Danermarks collaboration model; socialt arbete; nätmobbning; skolan; skolkurator; samverkan; Danermarks samverkansmodell;

    Sammanfattning : Cyberbullying is a phenomenon that has negative impact on children’s and adolescents’ mental health and can be categorized as a potential mental health issue. Research suggests that school climate, the school’s unity and collaboration between school counsellors and personnel and the work with students and guardians is of importance in preventing and acting against cyberbullying. LÄS MER

  5. 5. Det osynliga motståndet : En kvalitativ studie om kön- och maktstrukturens påverkan på skolkuratorns arbete mot sexuella trakasserier

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Emma Herting; Johanna Lindblom; [2020]
    Nyckelord :school councelor; sexual harassment; gender and power; feminism; skolkurator; sexuella trakasserier; kön- och maktstrukturen; feminism;

    Sammanfattning : Sexual harassment is a significant problem in school despite policies and guidelines designed to combat the issue. The aim of this study is to illustrate, through feminist theory, how gender and power structures affect school counselors in their work to prevent sexual harassment. LÄS MER