Sökning: "skolkurator"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade ordet skolkurator.

  1. 1. Skolkuratorns arbete med problematisk skolgång : - Från erfarenhet och bemötande till systematik och evidens

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013); Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Lisa Lindblom; Julia Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Problematic schooling; school counsellor; early detection; systematic quality assurance; evidence-based practice; Problematisk skolgång; skolkurator; tidig upptäckt; systematiskt kvalitetsarbete; evidensbaserad praktik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skolkuratorers erfarenheter av hur en problematisk skolgång identifieras, hur de bemöter denna problematik samt hur de kvalitetssäkrar arbetet. För att besvara studiens syfte genomfördes en kvalitativ intervjustudie med fem skolkuratorer på grundskolor i Mellansverige. LÄS MER

  2. 2. ”Jag är inte där för att få betalt, jag är där för att jag bryr mig” – relationsskapandets roll i socialt arbete och dess förutsättningar enligt professionella

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan; Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Sally Al-Tai; Ida Bragge; [2019]
    Nyckelord :relationship based practice; social work; child welfare; social service; school counseling; symbolic interactionism; self-awareness; human service organisations; street-level bureaucracy; Relationsskapande; socialt arbete; barn och unga; skolkurator; socialtjänst; symbolisk interaktionism; självmedvetande; människobehandlande organisationer; gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the definition and meaning of a relationship-based social work, and what conditions are required for the professional to manage such. Based on seven qualitative interviews with professional social workers who work with children and adolescents, a thematic analysis was conducted based on the theoretical frameworks of Symbolic Interactionism and the organisational theories of Human Service Organisations and Street-Level Bureaucracy. LÄS MER

  3. 3. “Hade vi alla tagit en liten del av kakan så hade vi kunnat rädda fler”

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Hälsa och samhälle

    Författare :Karin Nilsson; Linnea Nylin; [2019]
    Nyckelord :BUP; Hemmasittare; Samverkan; Skola; Skolfrånvaro; Socialtjänst;

    Sammanfattning : I Sverige har vi skolplikt, trots detta är det 2000 barn och ungdomar som har sammanhängande ogiltig frånvaro. Dessa elever kallas för hemmasittare. Syftet med vår studie är att undersöka om och hur samverkan i skola, socialtjänst och BUP ser ut kring arbetet med hemmasittare samt hur de yrkesverksamma beskriver problemet hemmasittare. LÄS MER

  4. 4. Relationen är A och O : En kvalitativ intervjustudie om vad skolkuratorer anser vara förutsättningar för att bygga en relation med ungdomar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete; Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Felicia Wiss; Emma Ståhlgren; [2019]
    Nyckelord :School counselor; therapeutic relation; Carl Rogers; relationship creation; thematic analysis; social work; Skolkurator; terapeutisk relation; Carl Rogers; relationsskapande; tematisk analys; socialt arbete;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i studien var relationens betydelse och fokus i studien har varit att undersöka vad skolkuratorer anser vara förutsättningar för att bygga en relation med ungdomar. För att möjliggöra det har sex semistrukturerade intervjuer genomförts med skolkuratorer i tre kommuner i Sverige. LÄS MER

  5. 5. "Jag är inte där för att få betalt, jag är där för att jag bryr mig" : Relationsskapandets roll i socialt arbete och dess förutsättningar enligt professionella

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan; Stockholms universitet/Institutionen för socialt arbete - Socialhögskolan

    Författare :Sally Al-Tai; Ida Bragge; [2019]
    Nyckelord :relationship based practice; social work; child welfare; social service; school counseling; symbolic interactionism; self-awareness; human service organisations; street level bureaucracy; Relationsskapande; socialt arbete; barn och unga; skolkurator; socialtjänst; symbolisk interaktionism; självmedvetande; människobehandlande organisationer; gräsrotsbyråkrati;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine the definition and meaning of a relationship-based social work, and what conditions are required for the professional to manage such. Based on seven qualitative interviews with professional social workers who work with children and adolescents, a thematic analysis was conducted based on the theoretical frameworks of Symbolic Interactionism and the organisational theories of Human Service Organisations and Street-Level Bureaucracy. LÄS MER