Sökning: "skollagen"

Visar resultat 6 - 10 av 768 uppsatser innehållade ordet skollagen.

  1. 6. Vem bär ansvaret? : En studie om gymnasielärares perspektiv på HBTQIA+-inkludering inom skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Victoria Junghagen; Tim Heinonen; [2024]
    Nyckelord :HBTQIA heteronormativitet inkludering psykisk ohälsa skola;

    Sammanfattning : HBTQIA+-personers ökade risk för psykisk ohälsa är nära kopplad till minoritetsstress, vilket innebär att dessa personer ofta utsätts för kränkningar, hot och diskriminering. Detta resulterar i en märkbar skillnad i upplevd psykisk ohälsa jämfört med personer som inte identifierar sig som en HBTQIA-person, då samhället övervägande formas efter en heteronormativ modell. LÄS MER

  2. 7. Förskollärarens ledarskap i förskolan

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Annsofi Gustafsson; [2024]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; profession; professionell identitet; undervisning; yrkesroll;

    Sammanfattning : Förskolan har genomgått en stor förändring genom årtionden. Genom att förskolan skrevs in i skollagen (SFS 2010:800) kom förskolan att tillhöra utbildningssystemet 2010, det medförde även att förskollärare fick förskollärarlegitimation och då även ansvaret över undervisningen i förskolan. LÄS MER

  3. 8. Hur matematiklärare främjar högpresterande elevers kunskapsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Aronsson; [2024]
    Nyckelord :Matematik; högpresterande elever; kunskapsutveckling; undervisning; lärare;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen för högpresterande elever är sällan tillräckligt utmanade och stimulerande, vilket leder till att dessa elever inte ges möjlighet att nå längre i sin kunskapsutveckling. Både Skollagen och skolans styrdokument beskriver att undervisningen ska ge alla elever, inklusive de som lätt når de högre betygskriterierna, förutsättning att utveckla sina kunskaper, något som alltså inte alltid uppfylls. LÄS MER

  4. 9. Jag har tänkt ditten, jag har tänkt datten! : En kvalitativ intervjustudie om förskolepersonals uppfattning om specialpedagogiska insatser i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Oskar Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; Likvärdighet; Specialpedagogik; Systemteori; Utbildning;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Studien bidrar med kunskap om praktiska insatser som påverkar förskolepersonals utbildning och undervisning av barn i behov av särskilt stöd. Studien belyser även hur skollagen och läroplanen för förskolan utgör möjliggörande faktorer och/eller hinder i förskolepersonalens arbetet med barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 10. Undervisning och utevistelse: En studie om förskollärares uppfattningar om vad som sker och varför.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Susanne Bodforss; Helena Hansson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utevistelse;

    Sammanfattning : I både läroplanen för förskolan och i skollagen framskrivs att undervisning ska integreras i utbildningen. Hur, när och var detta ska ske är tolkningsbart. Vidare framgår det i Lpfö18 att barnen i verksamheten ska kunna skifta miljöer, så väl inomhus som utomhus. LÄS MER