Sökning: "skolledning diskurs"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden skolledning diskurs.

  1. 1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Strömberg; Sabrina Pijuk; [2024-02-26]
    Nyckelord :Rasifiering; Rasism; Antidiskrimineringsarbete; Pedagogens förhållningssätt och Pedagogiskt ledarskap.;

    Sammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER

  2. 2. ”Det här är en viktig verksamhet - vi leker inte bara” : En kvalitativ studie om implementering av fritidshemmets läroplansdel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Hanna Peltonen; Ohnback Anna; [2018]
    Nyckelord :Fritidshem; fritidshemspersonal; rektor; Läroplanen del 4; implementering; diskurs;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidshemspersonalens och skolledningens positioneringsarbete av fritidshemsverksamheten och fritidshemspersonalen med utgångspunkt i nya läroplansdelen. Studien baseras på kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer på fem olika grundskolor där informanterna består utav både rektorer, biträdande rektorer, samt fritidshemspersonal. LÄS MER

  3. 3. Yrkesroll och yrkesidentitet, en konstruktion? : En professionsteoretisk analys av en grupp på Facebook

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Eva Sahlberg; [2014]
    Nyckelord :fritidspedagog; yrkesidentitet; yrkesuppdrag; professionsteori; Facebook; diskursanalys;

    Sammanfattning : Undersökningen är gjord ur ett professionsteoretiskt perspektiv. Jag har valt att utgå från Julia Evetts och speciellt hennes begrepp professionalism inifrån respektive ovanifrån (from within/from above). LÄS MER

  4. 4. Datoranvändning i specialundervisningen : en diskursanalytisk studie av speciallärares/-pedagogers resonemang kring användandet av datorer i specialundervisningen

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ewa Sanner; [2011]
    Nyckelord :datoranvändning;  diskursanalys;  läs- och skrivutveckling;  specialundervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har till uppgift att bidra med kunskap om hur speciallärare/-­pedagoger  resonerar kring området datorstödda hjälpmedel i specialundervisningen, när det gäller läs-­ och skrivutveckling och vad dessa resonemang kan antas leda till i undervisningen. Det empiriska materialet baserades på kvalitativa intervjuer av semi-­strukturerad karaktär som har bearbetats genom diskursanalys. LÄS MER

  5. 5. ”MAN MÅSTE LAGA EFTER LÄGE”. En diskursanalytisk studie av hur beslutsfattare resonerar kring heldagsskolans omorganisation i en kommun

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Barta; [2010-10-21]
    Nyckelord :en skola för alla; elever i behov av särskilt stöd; heldagsskolan; makt; diskurs; socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka vilka förhållanden som bidragit till omorganisationen av heldagsskolan i en kommun. Med hjälp av dokumentanalys och intervjuer fokuserades beslutprocesser på tre olika nivåer i skolsystemet: skolnämnd, skolförvaltning och skolledning. Studiens frågeställningar var: 1. LÄS MER