Sökning: "skolledning diskurs"
Hittade 5 uppsatser innehållade orden skolledning diskurs.
1. En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga diskriminering och kränkande behandling. LÄS MER
2. ”Det här är en viktig verksamhet - vi leker inte bara” : En kvalitativ studie om implementering av fritidshemmets läroplansdel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidshemspersonalens och skolledningens positioneringsarbete av fritidshemsverksamheten och fritidshemspersonalen med utgångspunkt i nya läroplansdelen. Studien baseras på kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer på fem olika grundskolor där informanterna består utav både rektorer, biträdande rektorer, samt fritidshemspersonal. LÄS MER
3. Yrkesroll och yrkesidentitet, en konstruktion? : En professionsteoretisk analys av en grupp på Facebook
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Undersökningen är gjord ur ett professionsteoretiskt perspektiv. Jag har valt att utgå från Julia Evetts och speciellt hennes begrepp professionalism inifrån respektive ovanifrån (from within/from above). LÄS MER
4. Datoranvändning i specialundervisningen : en diskursanalytisk studie av speciallärares/-pedagogers resonemang kring användandet av datorer i specialundervisningen
Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Föreliggande studie har till uppgift att bidra med kunskap om hur speciallärare/-pedagoger resonerar kring området datorstödda hjälpmedel i specialundervisningen, när det gäller läs- och skrivutveckling och vad dessa resonemang kan antas leda till i undervisningen. Det empiriska materialet baserades på kvalitativa intervjuer av semi-strukturerad karaktär som har bearbetats genom diskursanalys. LÄS MER
5. ”MAN MÅSTE LAGA EFTER LÄGE”. En diskursanalytisk studie av hur beslutsfattare resonerar kring heldagsskolans omorganisation i en kommun
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte och frågeställningar Studiens syfte var att undersöka vilka förhållanden som bidragit till omorganisationen av heldagsskolan i en kommun. Med hjälp av dokumentanalys och intervjuer fokuserades beslutprocesser på tre olika nivåer i skolsystemet: skolnämnd, skolförvaltning och skolledning. Studiens frågeställningar var: 1. LÄS MER