Sökning: "skolmarknaden"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet skolmarknaden.
11. Marknadsföring inom den kommunala gymnasieskolan : En fallstudie om institutionell komplexitet
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Sedan slutet av 1980 - talet har skolmarknaden genomgått stora förändringar i och med konkurrensutsättningen, kommunaliseringen av skolan, friskolereformen och det fria skolvalet. Från att tidigare endast varit en del av den offentliga logiken har den kommunala gymnasieskolan nu även blivit en del av marknadslogiken vilket har medfört ett ökat behov för skolan att marknadsföra sin verksamhet. LÄS MER
12. Marknadsföringens roll i gymnasieskolan : Sett från två perspektiv; elever och ledning
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka marknadsföringens roll i gymnasieskolor och hur den sedan uppfattas av skolmarknadens aktörer, samt att undersöka vilka marknadsföringstekniker som används idag. Denna uppsats har huvudsakligen undersökt fyra stycken olika gymnasieskolor belägna i Halmstad. LÄS MER
13. Man går till skolan för att göra saker, bli bedömd och visa upp sig, inte för att lära sig : En litteraturstudie om hur betyg och bedömning påverkar, lärare, elever och kunskapssyn
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver svensk skola som en skola för alla, vilket utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv blir komplext. Vi har idag ett mål och resultatstyrt skolsystem, vilket innebär att om elever ska lyckas i skolan krävs det att eleven blir godkänd utifrån kunskapskriterier som förväntas uppnås inom en bestämd tid. LÄS MER
14. Skolpengen i svenska gymnasieskolan : Skolpengen som del i reproduktionen av konkurrens på skolmarknaden, sett utifrån ett rektorsperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka betydelsen av resursfördelningsinstrumentet skolpengen som del i reproduktionen av konkurrens på skolmarknaden, detta utifrån gymnasierektorers perspektiv i X kommun. Materialet i studien baserar sig på kvalitativa intervjuer med fyra rektorer från två kommunala respektive två fristående gymnasieskolor inom X kommun. LÄS MER
15. Lärare som marknadsförare : En studie om hur blivande gymnasielärare ser på marknadsaspekten av sitt framtida arbete
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasielärarstudenter ser på marknadsaspekten av sitt framtida yrke. Med grund i forskning om hur yrkesverksamma lärare ser på saken konstateras att den fria marknad, som idag karaktäriserar den svenska skolan, innebär att läraryrket har förändrat karaktär till förmån för marknadens logik. LÄS MER