Sökning: "skolmarknaden"

Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade ordet skolmarknaden.

  1. 11. Marknadsföring inom den kommunala gymnasieskolan : En fallstudie om institutionell komplexitet

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Malin Fritiofsson; Anna Olofsson; [2017]
    Nyckelord :Marketing; public school; institutional complexity; Marknadsföring; kommunala gymnasieskolan; institutionell komplexitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sedan slutet av 1980 - talet har skolmarknaden genomgått stora förändringar i och med konkurrensutsättningen, kommunaliseringen av skolan, friskolereformen och det fria skolvalet. Från att tidigare endast varit en del av den offentliga logiken har den kommunala gymnasieskolan nu även blivit en del av marknadslogiken vilket har medfört ett ökat behov för skolan att marknadsföra sin verksamhet. LÄS MER

  2. 12. Marknadsföringens roll i gymnasieskolan : Sett från två perspektiv; elever och ledning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Fanny Jakobssson; Sofia Månsson; [2016]
    Nyckelord :Tjänstmarknadsföring; Skolform; Gymnasieskolan; Marknadsföringstekniker; WOM; Konkurrens; Elever; Ledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka marknadsföringens roll i gymnasieskolor och hur den sedan uppfattas av skolmarknadens aktörer, samt att undersöka vilka marknadsföringstekniker som används idag. Denna uppsats har huvudsakligen undersökt fyra stycken olika gymnasieskolor belägna i Halmstad. LÄS MER

  3. 13. Man går till skolan för att göra saker, bli bedömd och visa upp sig, inte för att lära sig : En litteraturstudie om hur betyg och bedömning påverkar, lärare, elever och kunskapssyn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Malin Granqvist; Anna-Karin Holmlund; [2016]
    Nyckelord :Bedömning; betyg; elever; kunskap; kunskapssyn likvärdighet; lärare; motivation; mätbar; prov; reform; skoljag; specialpedagogik.;

    Sammanfattning : Skolans styrdokument beskriver svensk skola som en skola för alla, vilket utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv blir komplext. Vi har idag ett mål och resultatstyrt skolsystem, vilket innebär att om elever ska lyckas i skolan krävs det att eleven blir godkänd utifrån kunskapskriterier som förväntas uppnås inom en bestämd tid. LÄS MER

  4. 14. Skolpengen i svenska gymnasieskolan : Skolpengen som del i reproduktionen av konkurrens på skolmarknaden, sett utifrån ett rektorsperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Andreas Forsberg; [2016]
    Nyckelord :Skolpeng; gymnasieskola; intervju; skolmarknad; konkurrens;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka betydelsen av resursfördelningsinstrumentet skolpengen som del i reproduktionen av konkurrens på skolmarknaden, detta utifrån gymnasierektorers perspektiv i X kommun. Materialet i studien baserar sig på kvalitativa intervjuer med fyra rektorer från två kommunala respektive två fristående gymnasieskolor inom X kommun. LÄS MER

  5. 15. Lärare som marknadsförare : En studie om hur blivande gymnasielärare ser på marknadsaspekten av sitt framtida arbete

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Niklas Carlberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur gymnasielärarstudenter ser på marknadsaspekten av sitt framtida yrke. Med grund i forskning om hur yrkesverksamma lärare ser på saken konstateras att den fria marknad, som idag karaktäriserar den svenska skolan, innebär att läraryrket har förändrat karaktär till förmån för marknadens logik. LÄS MER