Sökning: "skolmarknaden"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade ordet skolmarknaden.
16. Förändringen av den likvärdiga skolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Det svenska skolsystemet har genomgått stora förändringar de senaste två decennierna. Som flera av de andra välfärdstjänsterna har skolmarknaden blivit influerad av marknadsprinciper som fri valfrihet och konkurrensutsättning av organisationer för att uppnå ökad kostnadseffektivitet och kvalitetssäkring. LÄS MER
17. Vinnarskolor & Förlorarskolor : En kritisk stuide av vithet i skolorganisationer
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Uppsatsen tar ett avstamp i studier av den svenska skolmarknaden. Med företagen som ideal förmås skolorna att med uppgifterna som producenter konkurrera om elever som tar rollen som kunder. Marknadsföringen och synligheten i media blir en förutsättning för överlevnad på denna marknad. LÄS MER
18. Friskolereformens effekt på arbetslöshet, inkomst och företagande på kommunal nivå : En ekonometrisk analys av ökade elevandelarna i fristående gymnasieskola
Master-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Tidigare forskning har kunnat visa signifikanta förbättringar i betygen för elever inom de kommuner som har en större andel av sina elever i fristående skola. Utifrån de resultaten driver vi tesen att högre betyg är en följd av en ökad kunskapsnivå och att denna ökade kunskapsnivå borde leda till effekter i hela kommunen. LÄS MER
19. Är aktiebolaget som associationsform förenligt med att bedriva utbildning i friskola med beaktande av ABL:s vinstsyfte?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakultetenSammanfattning : Syftet med uppsatsen är att utreda om aktiebolaget som associationsform är värdeskapande för utbildningsväsendet samt om associationsformens vinstmaximeringsprincip är förenlig med de kvalitetskrav som uppställs på skolväsendet. Aktiebolaget har som huvudsyfte att generera mesta möjliga vinst till utdelning för de aktieägare som har riskerat sitt kapital i verksamheten. LÄS MER
20. Marknadsföring av gymnasieskolan : En studie av kommunägda och privatägda gymnasieskolor
Magister-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : The authors of this paper intended to study and compare local secondary schools(municipally owned schools) and independent secondary schools(privately owned schools) in Stockholm County. The purpose oft his paper is to explore how secondary schools market themselves and whether the view and use of marketing is different between municipal and independent secondary schools. LÄS MER