Sökning: "skolnärvaro"
Visar resultat 21 - 25 av 69 uppsatser innehållade ordet skolnärvaro.
21. Vägen tillbaka till skolbänken - En realistisk forskningsöversikt om orsaker och interventioner för elever med problematisk skolfrånvaro
Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbeteSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett omfattande problem som kan få sociala, emotionella och kunskapsmässiga konsekvenser för barn och ungdomar. Forskning visar att multimodala interventioner är effektiva i att öka skolnärvaro, vilka programstrategier inom interventionerna som fungerar i vilka kontexter saknas däremot kunskap om. LÄS MER
22. Att öka skolviljan är väl ingen rocket science, eller? En studie om hur ungdomar beskriver de förhållanden och interaktioner som gynnar skolnärvaro
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SocialhögskolanSammanfattning : School compliance is affected by several interactions and circumstances according to young people. Previous research has mostly limited its focus on the underlying reasons of school refusal and school truancy; researchers have primarily gathered information and data from observations, literature studies or by interviewing professionals. LÄS MER
23. ”Att vara eller att inte vara” i skolan : En fallstudie av en handlingsplan för ökad skolnärvaro och skolpersonalens uppfattningar av problematisk skolfrånvaro på en F-9 skola.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån ett specifikt fall undersöka hur arbetet med att ta fram en handlingsplan för ökad skolnärvaro samverkar med skolpersonalens uppfattningar av problematisk skolfrånvaro. Detta har gjorts utifrån fem frågeställningar. LÄS MER
24. Undervisning av elever med språkstörning : Tolv lärares erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka kunskapen kring hur några lärare undervisar elever med språkstörning på låg-, mellan- och högstadiet. Syftet uppnås genom att intervjua lärare och på så sätt få svar på frågeställningarna: Hur anpassar lärarna undervisningen för elever med språkstörning samt vilka utmaningar upplever lärarna att eleverna har? Vilka assisterande verktyg har lärarna tillgång till och använder? I vilken utsträckning anser lärarna att de har kunskaper och tillgång till stöd för att anpassa undervisningen för elever med språkstörning? I undersökningen framkommer att lärarna gör anpassningar i klassrummet för att elever med språkstörning ska kunna nå kunskapsmålen, men att de känner sig osäkra på hur de på bästa sätt skall göra lämpliga anpassningar. LÄS MER
25. Ingen vill vara en hemmasittare : elevers, vårdnadshavares och skolpersonals tankar och erfarenheter kring orsaker till problematisk skolfrånvaro och möjligheter och hinder i vägen tillbaka till skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är idag ett växande problem som påverkar både eleven och samhället i stort. I vår sökning efter forskning inom området upptäckte vi att forskning kring återgången till skolan efter problematisk skolfrånvaro är eftersatt. Vi såg det därför som intressant att undersöka detta. LÄS MER