Sökning: "skolor med pedagogiska inriktningar"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden skolor med pedagogiska inriktningar.

  1. 1. Moderna skolmiljöer: god tillgång till dagsljus genom tidig integrering av statiska, dynamiska och kvalitativa mätindikatorer : Ett gestaltningsförslag med lärdomar ur undersökningar av studieobjekt och dagsljussimuleringar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Jonathan Lindberg; Jacob Brismo; [2018]
    Nyckelord :Day-lit room; Student performance and daylightlevels in schools; Optimally Day-lit Area; Daylight Glare Probability; Daylightfactor; modern pedagogic in schools; rules of thumb; health and daylight; Dagsljusbelyst; Elevers prestation och dagsljustillgång i skolmiljö; Optimally Day-lit Area; Daylight Glare Probability; Dagsljusfaktor; modern pedagogik i skolmiljöer; tumregler; hälsa och dagsljus;

    Sammanfattning : Idag byggs fler bostäder än vad som gjorts under de senaste 60 åren. Det finns många utmaningar med den volym bostäder som behöver byggas. Många bostäder kommer byggas i exploateringsområden, detta ställer krav på infrastrukturinvesteringar exempelvis i form av nya skolor. LÄS MER

  2. 2. En egen röst - på lika villkor? : En kvalitativ studie av AKK-bruk inom grundsärskolan/träningsskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anneli Hagersjö; [2018]
    Nyckelord :Kommunikation; utvecklingsstörning; samspel; etik; styrdokument; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie inriktar sig på användandet av AKK inom grundsärskolan/träningsskolan med utgångspunkt i kommunikationsträning. Syftet med studien var att belysa på vilka grunder lärare inom grundsärskolan/träningsskolan, upplever att de jobbar för att utveckla elevernas kommunikativa förmåga. LÄS MER

  3. 3. Specialpedagogens syn på elevhälsoteamet. Hur är det att vara specialpedagog i elevhälsan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Weetom; [2014-04-24]
    Nyckelord :elevhälsa; elevhälsoteam; specialpedagog;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka vad det innebär att vara specialpedagog i ett multiprofessionellt elevhälsoteam. Mer specifikt undersöks hur specialpedagogen uppfattar förväntningar och krav från omgivningen och hur specialpedagogen ser på sin kompetens och roll i elevhälsan. LÄS MER

  4. 4. Ett rum för lärande - En studie över den fysiska miljöns utformning inom waldorf- och montessoripedagogiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Reimers; Emma Svensson; [2011]
    Nyckelord :Inlärningsmiljö; Inlärning; fysisk klassrumsmiljö; Montessori; Waldorf;

    Sammanfattning : SammanfattningVarje dag när barn kommer till skolan så möter de inte bara sina klasskamrater och lärare, utan de gör också ett möte med sin fysiska miljö, vilken till största delen är planerad och utformad av oss pedagoger som är verksamma där. Eleverna tillbringar en stor del av sin tid i en miljö som de kan påverka i ringa omfattning men som vi är övertygade om har en stor betydelse för deras syn på lärande och utbildning. LÄS MER

  5. 5. Integration av estetiska ämnen med kärnämnen - är det till för- eller nackdel för elevernas förståelse av undervisningen?

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Caroline Jonsson; [2011]
    Nyckelord :Estetiska ämnen; verktyg; varierad undervisning; b;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Anledningen till vårt val av ämne är att vi är intresserade av hur de estetiska ämnena används iundervisningen. Eftersom vi har läst specialiseringar inom bild och drama har vi begränsat oss till att undersöka hurdessa två ämnen behandlas. LÄS MER