Sökning: "skolors organisering av specialpedagogen"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden skolors organisering av specialpedagogen.

  1. 1. Rektorers uppfattning om specialpedagogens yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Olander; [2020]
    Nyckelord :Specialpedagog; rektor; skolutveckling; SENCO; specialpedagogik; ledarskap; systemteori; specialpedagogens yrkesroll; organisering; skolors organisering av specialpedagogen;

    Sammanfattning : Specialpedagogprogrammet uppkom 1990 men trots detta finns fortfarande oklarheter på skolorna vad specialpedagogens arbetsuppgifter är. Det märks att det på flera skolor råder en viss förvirring och i många fall bristande kunskap kring vad en specialpedagog ska göra. LÄS MER

  2. 2. Tre skolors perspektiv på organisering av ett inkluderingsarbete

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jeanette Nihlgård; Smaragda Mesic; [2020]
    Nyckelord :elevhälsa; inkludering; skolutveckling; specialpedagog; systemteori;

    Sammanfattning : Mesic, Smaragda & Nihlgård, Jeanette (2020). En skildring av tre skolperspektivpå inkludering. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Rektorers organisering av specialpedagogens arbete : Hur påverkar detta specialpedagogens arbetsuppgifter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anneli Hultin; Emelie Hult; [2019]
    Nyckelord :Specialpedagogens yrkesroll; specialpedagogens funktion; skolors organisering av specialpedagogen; organisering; sensemaking; tool-dropping;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att genom fokusgruppsintervjuer belysa hur rektorer anser att de organiserar specialpedagogens uppdrag och hur denna organisering påverkar specialpedagogens funktion i skolan. Vi har valt att tillämpa ett organisationsteoretiskt perspektiv då vi menar att organiseringen av uppdraget är det som till största del påverkar arbetsuppgifterna. LÄS MER