Sökning: "skolplan"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet skolplan.

  1. 1. Förskolans jämställdhetsarbete : en kvalitativ undersökning utifrån pedagogers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Emma Lundin; Frida Forsberg; [2015]
    Nyckelord :Förskolan; Sverige;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studier visar att 84 % av Sveriges barn idag är inskrivna i förskolan. Förskolansverksamhet kan då tolkas som relevant för flertalet barn i Sverige. Det finns riktlinjer i förskola och skola i form av skolplan, läroplan, nationella lagar och förordningar som alla pekar på att Sverige ska arbeta för ett jämställt samhälle. LÄS MER

  2. 2. Utbildningsinspektion - en språngbräda för arbetet med att uppfylla de nationella målsättningarna?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stina Johansson; [2013-04-18]
    Nyckelord :systematiskt kvalitetsarbete; kunskapsresultat; uppföljning; utvärdering; måluppfyllelse; textanalys; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att studera hur synligt det är i kommunens offentliga dokument att det systematiska kvalitetsarbetet i kommunen kopplas till elevernas kunskapsresultat. Frågeställningarna har varit: • Hur ser huvudmannen på kvalitetsarbetet och vilka effekter önskar huvudmannen av kvalitetsarbetet? • Nämns det i de granskade dokumenten att det systematiska kvalitetsarbetet varit ett prioriterat utvecklingsområde för huvudmannen? • Kopplar huvudmannen kvalitetsarbetet till forskning? • Hur långt har huvudmannen kommit i arbetet med att genomföra en systematisk uppföljning och utvärdering av kunskapsresultat? Teori: Arbetet utgår huvudsakligen från ett sociokulturellt perspektiv på lärande med betydelsen att människor lär sig hela tiden i alla sociala sammanhang. LÄS MER

  3. 3. Skolkvalitetens lokala bakgrunder : -En explorativ fallstudie av fyra svenska kommuner för att kartlägga anledningar till deras olika placering i lärarförbundets undersökning ”Bästa skolkommun 2011”

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Niklas Torstensson; [2012]
    Nyckelord :Municipalities; School; Socioeconomic backgrounds; Local school politics.;

    Sammanfattning : Torstensson, Niklas (2012): Anledningar till olikheter mellan Svenska kommuners skolkvalitet (Causes behind the differences in Swedish municipality´s quality of school) Örebro University.This essay is an explorative case study that will compare four Swedish municipalities quality of local school system against the municipality ´s backgrounddata and a governing document: Skolplan. LÄS MER

  4. 4. Hur beskrivs lek i förskolans dokument? : Hur ser chefer och pedagoger på lek?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jennie Bengtsson; Siv Peterson; [2012]
    Nyckelord :Lek; förskola; lek i syfte att lära; lustfyllt lärande; barnsyn; kunskapssyn; läroplan; medvetet bruk av lek; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Förskolan ingår i det svenska skolväsendet och är första steget i det livslånga lärandet. Detta lärande ska ske genom ett medvetet bruk av lek, enligt läroplanen för förskolan. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur leken beskrivs på lokal nivå i förskolors dokument. LÄS MER

  5. 5. Musikundervisning i Namibia : En studie av ramfaktorer och styrdokument i teori och praktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Erik Erdelius; Johan Öman; [2011]
    Nyckelord :Music education; Music pedagogics; Namibia; Frame factors; Didactics; Curricullum; Syllabus; Musikutbildning; Musikpedagogik; Namibia; Ramfaktorer; Didaktik; Läroplan; Kursplan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i Namibia förhåller sig till läroplaner och ämnets förutsättningar och hur det påverkar deras uppfattning om musikutbildning. Studien är en undersökning om vilka tyngdpunkterna i de namibiska styrdokumenten i ämnet musik är. LÄS MER