Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Bästa starten - ett annat sätt att tänka undervisning" : Utveckling av klassrumsstruktur med stöd av Elevhälsoteam

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Karin Antonsson; [2021]
    Nyckelord :Strukturerad undervisning; Inkludering; Differentiering; Reflekterade samtal; Läs- och skrivinlärning; Akademisk självbild;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att identifiera möjliga framgångsfaktorer och utmaningar i lärares och speciallärares arbeten med elevernas läs- och skrivinlärning i projektet Bästa starten. Syftet är också att undersöka hur EHT kan stödja arbetet i klassrummet samt hur speciallärares kompetens tillvaratas i projektet. LÄS MER

  2. 2. Mobbning: ett tidsbundet problem eller ett historiskt beteende? : En kvalitativ studie om mobbning i Videfors 1959-1969

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :David Björk; [2020]
    Nyckelord :mobbning; pennalism; heinemann; videfors;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka om tendenserna utav mobbning förekom 1959–1969 i Videfors, som egentligen heter något annat, men av säkerhetsskäl fått ett fiktivt namn, för att kunna kartlägga och analysera mobbning ingen begreppet introducerades i det svenska språket. För att besvara syftet har mina frågor varit: Förekom dokumenterade händelser som kan tolkas som mobbning i Videfors 1959–1969? Vilka andra händelser dokumenterades i relation till fallen som kan tolkas som mobbning i Videfors mellan 1959–1969? Avgränsningarna gjordes på grunderna att inte uppleva en för stor förskjutning i sociala värderingar från 1970-talet då forskning kring mobbning tog fart och 1960-talet då min forskning tar plats samt bidrag till lokal forskning i Videfors. LÄS MER

  3. 3. Arbetsminnets påverkan på matematikutvecklingen -  Bristande och begränsade minnesfunktioner, hur de synliggörs och assisteras

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Gabriella Idril; [2019]
    Nyckelord :arbetsminnestest; kartläggning; matematik; minnesfunktioner; stödinsatser.;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur minnestester används vid kartläggningar i en mindre svensk kommun. Frågeställningarna som låg till grund för studien var: Vilka olika minnestester används i den aktuella kommunen? Vilket syfte framkom till varför just dessa tester används? Hur kan bristande eller begränsat arbetsminne synliggöras och assisteras i den aktuella kommunen, utifrån empiriinsamling och relevant forskning? Empiriinsamlingen har skett genom intervjuer av speciallärare, specialpedagoger och skolpsykolog om minnestest i samband med kartläggningar och efterföljande stödinsatser. LÄS MER

  4. 4. Skolpsykologens roll över tid : En kvalitativ textanalys av litteratur riktad till skolpsykologer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Susanna Viklund; Emma Åhrberg; [2019]
    Nyckelord :Skolpsykolog; läroplanskod; rollteori; textanalys; litteraturstudie; läroplaner;

    Sammanfattning : Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga. För att hjälpa drabbade barn och ungdomar och för att motverka en fortsatt ökning, krävs det kunskaper om såväl åtgärdande arbete som förebyggande arbete kring psykisk ohälsa. LÄS MER

  5. 5. Hur tydligt är begreppet tydlig? : En studie om psykologers och specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om hur undervisning och skolmiljö kan anpassas för elever diagnosticerade med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Oscar Studeny; [2018]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; ADHD; autism; diagnos; psykologutlåtande; anpassningar; god undervisning; undervisningsstrategier; skola; skolpsykolog;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i det ökade intresset för neuropsykiatriska diagnoser i samhället och det fokus som skolan under en längre en tid haft på elever i behov av anpassningar. Genom en kvalitativ textanalys av skriftliga psykologutlåtanden och en enkätundersökning med specialpedagoger och speciallärare är avsikten att bidra med ökad kunskap om psykologers och specialpedagogers/speciallärares uppfattningar om hur skolan kan skapa en god lärmiljö för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. LÄS MER