Sökning: "skolreformer"
Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade ordet skolreformer.
16. Läraryrkets status och arbetsvillkor - en sociologisk studie av lärares uppfattningar av sitt yrke utifrån två sociala kontexter.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Bakgrund: Likvärdigheten i de svenska skolorna har minskat till följd av bland annat politiska reformer. De skilda villkor som råder för elever i olika skolor är ett uppmärksammat fenomen. Denna uppsats belyser istället hur den segregerade skolan kan påverka status och arbetsvillkor för lärare verksamma i skolor med olika elevrekrytering. LÄS MER
17. Friskoleetablering och skolval : Konstruktion av och konkurrens på högstadiemarknaden i Uppsala kommun 1991-2014
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Den aktuella studien kretsar kring temat det fria skolvalet och ämnar studera Uppsala kommuns ’högstadiemarknad’. Detta görs ur två hänseenden. LÄS MER
18. Några åsikter om lärarrollen i vuxenutbildningen - en intervjubaserad studie
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : AbstraktÅberg, Caroline (2014). Några röster om lärarrollen i vuxenutbildningen. (Some Opinions about the Teacher´s role in Adult Education- an Interview based Study). LÄS MER
19. Likvärdig bedömning : en studie av hur gymnasielärare i idrott och hälsa tillämpar Gy11
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)Sammanfattning : Efter 1990-talets skolreformer har det fram till idag pågått en diskussion om huruvida skolan uppnår den likvärdighet som eftersträvas. Flera nationella studier indikerar att det har funnits en generell likvärdighetsproblematik i den svenska skolan under de senaste decennierna. LÄS MER
20. Samhällsorienterad reformering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : De samhällsorienterade ämnena (geografi, historia, samhällskunskap och religion) eller SO som det förkortas har sedan 1960-talet betraktats som ett ämnesblock. Synen på hur undervisningen ska bedrivas har dock varierat och lärare har följt den för tiden rådande ideologiska syn på undervisning och kunskap. LÄS MER