Sökning: "skolsegregation och resultat"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden skolsegregation och resultat.

  1. 1. ” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Helena Duarte Bellucci; Rita Yakoub; [2023]
    Nyckelord :Sociology; qualitative content analysis; school segregation; stigma; the figuration of established and outsiders; us- and them perspective; Sociologi; kvalitativ innehållsanalys; skolsegregation; stigma; figurationen om etablerade-outsiders; vi- och demperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. LÄS MER

  2. 2. Educational superintendents' perspectives of a national networking project on school segregation in Sweden : Lessons to be learned?

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Daniel Nilsson Brodén; [2023]
    Nyckelord :Superintendent; school superintendent; school segregation; educational leadership; educational equity; professional development; governance; networks;

    Sammanfattning : World-wide, countries struggle with providing equitable education to all children, where the socioeconomic (SES) background of the students does not affect their educational attainment and achievement. School segregation has been shown in previous research to exacerbate the influence of family background on educational achievement and attainment. LÄS MER

  3. 3. Ett förändrat utbildningslandskap : En kvantitativ studie om förändringar avseende skolsegregation vid Skövde kommuns högstadieskolor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Roxin; [2023]
    Nyckelord :skolsegregation; Skövde kommun; högstadienivå; friskola; statistisk analys;

    Sammanfattning : För idag 30 år sedan gjordes reformeringar i den svenska grundskolan vilket möjliggjorde för eleven att fritt välja skola. En av intentionerna med införandet av skolvalfrihet var att minska skolsegregation, men dagens forskning inom svensk skola talar för att motsatsen i stället skett; och menar därtill även att skolsegregationen tenderar att öka när friskolor inrättas i utbildningslandskapet. LÄS MER

  4. 4. Rektors roll i skolframgång vid låga kunskapsresultat : En kritisk diskursanalys av rektorers relation till skolframgång i socioekonomiskt svaga miljöer

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Marcus Simonsson; [2022]
    Nyckelord :the role of principals; school improvement; school effectiveness; the Swedish Schools Inspec-torate; school segregation; rektors roll; skolframgång; skolförbättring; Skolinspektionen; skolsegregation;

    Sammanfattning : 2021 utkom Skolinspektionen med rapporten Långvarigt låga kunskapsresultat – Grundskolor som under 10 år haft en hög andel elever utan godkända betyg i alla ämnen. Svensk skola har sedan 1990-talet genomgått en decentralisering och marknadsanpassning. LÄS MER

  5. 5. Förståelse för testresultat, i med- och motgång : Aggregerade screeningresultat som grund för nulägesanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Rosén; [2022]
    Nyckelord :läsförståelse; screening; mervärdesanalys; aggregering; resultatutveckling; kombinerad metod; specialpedagogisk kompetens; skoleffektivitet;

    Sammanfattning : Examensarbetet avser att förstå för vad som karaktäriserar skolor som uppvisar en framgångsrik- respektive icke-framgångsrik resultatutveckling vad gäller screeningsresultat i läsförståelse. I två delstudier utforskas hur testresultat kan analyseras för att identifiera olika skolors inverkan på elevers läsutveckling och vad den kan bero på. LÄS MER