Sökning: "skolsköterska pandemin"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skolsköterska pandemin.
1. Gymnasieskolsköterskans omställningar under pandemin
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan uppdrag på gymnasiet innefattar hälsosamtal, vaccination samt hälsofrämjande, förebyggande och åtgärdande arbete på individ, grupp och organisationsnivå. De arbetar tillsammans i multiprofessionella team, elevhälsoteamen. Där de tillsammans stöttar eleverna att nå utbildningens mål. LÄS MER
2. Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. LÄS MER
3. Skolsköterskors upplevelser av hur Covid-19-pandemin påverkat deras dagliga arbete i grundskolan
Magister-uppsats, Jönköping UniversitySammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskans arbetsuppgifter är reglerade enligt lagar och författningar. Tillsammans med elevhälsoteam, rektor och lärare ska skolsköterskan arbeta hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande, med elevernas bästa i åtanke. År 2020 etablerades Covid-19-pandemin i Sverige. LÄS MER
4. Elevhälsa på distans: skolsköterskors upplevelser av videosamtal med gymnasieelever under Covid-19-pandemin : En kvalitativ enkätstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Under Covid-19-pandemin använde skolsköterskor på gymnasiet videosamtal för att kommunicera med sina elever. Enligt kompetensbeskrivningen ska skolsköterskan kunna ta ny teknik i anspråk och använda informations- och kommunikationsteknik för att kommunicera. LÄS MER
5. Hälsofrämjande och förebyggande arbete med fokus på högstadieelever under COVID-19 pandemin utifrån skolsköterskans perspektiv
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: När COVID-19 pandemin bröt ut i Sverige i början av 2020 vidtog regering ett stort antal beslut och åtgärder beträffande skolorna. Periodvis digital undervisning för högstadieskolor, minskad fysisk aktivitet och social isolering ledde till ett ökat lidande med oro, stress och ångest hos en del barn. LÄS MER