Sökning: "skolsköterska stress"
Visar resultat 16 - 20 av 22 uppsatser innehållade orden skolsköterska stress.
16. Högstadieelevers kontaktorsaker och kontaktsätt med skolsköterska : - En enkätstudie
Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : Syfte: Syftet med examensarbetet var att undersöka hur och varför högstadieelever kontaktar skolsköterskan. Vidare var syftet att undersöka om det förelåg någon skillnad mellan könen samt årskurser i relation till antal kontakter med skolsköterskan samt antal gånger de sökt för fysiska respektive psykiska orsaker. LÄS MER
17. Konsekvenser av ungdomars sömnbrist : en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Institutionen för hälsovetenskapSammanfattning : Många ungdomar får inte den sömn de behöver för att upprätthålla en god hälsa. Ungdomars dygnsrytm överensstämmer inte alltid med övriga samhällets tider och krav. Syftet med litteraturstudien var att sammanställa vetenskapliga bevis för att sömnbrist kan ge konsekvenser för ungdomar. LÄS MER
18. De utsatta skolbarnen : Sambandet mellan mobbning och psykosomatiska symtom - en registerstudie
Magister-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälleSammanfattning : Bakgrund: Mobbning utgör ett allvarligt problem i svenska skolor. Huvudvärk, magont, ryggont, nacksmärtor och trötthet är frekventa psykosomatiska symtom hos elever utsatta för mobbning. En viktig uppgift för skolsköterskan kan vara förebyggandet av mobbning. LÄS MER
19. NÄTMOBBNING OCH DESS PÅVERKAN PÅ ELEVERS HÄLSA : -UR ETT SKOLSKÖTERSKEPERSPEKTIV
Magister-uppsats, Institutionen för vård och naturSammanfattning : Bakgrund: Internetanvändandet erbjuder en arena för social interaktion men kan innebära en risk att bli utsatt för nätmobbning. Flera barn och ungdomar beskriver negativa emotionella och psykiska effekter till följd av nätmobbning. LÄS MER
20. Kvalitetssäkring i skolhälsovården Svenska skolsköterskors erfarenheter av uppdraget kvalitetssäkring
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för VårdvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva svenska skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med kvalitetssäkring inom skolhälsovårdens kontext och hur den egna reflektionen kan återkopplas till verksamheten. Skolsköterskan arbetar ofta ensam och självständigt med ett fokus på det förebyggande arbetet gentemot eleven samtidigt som det lagstadgade kvalitetssäkringsuppdraget skall vara integrerat i den planerade verksamheten och där skall vara ett underlag för metodutveckling. LÄS MER