Sökning: "skolsköterskan roll i elevhälsoteam"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden skolsköterskan roll i elevhälsoteam.
1. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med elever som har en problematisk skolfrånvaro
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Andelen elever med problematisk skolfrånvaro ökar, och i takt med det ökar efterfrågan kring ökad kompetens hur skolan kan arbeta tillbaka dessa elever. I detta arbete är elevhälsans professioner och däribland skolsköterskans roll en viktig del. LÄS MER
2. Att möta flickor i grundskolan som lever i en hederskultur : Skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande insatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivåSammanfattning : Bakgrund: Tusentals kvinnor och flickor mördas årligen på grund av heder internationellt och det är oftast av manliga släktingar för att återta hedern för familjen. Socialstyrelsen beskriver hedersrelaterat våld en kränkning av de mänskliga rättigheterna. LÄS MER
3. Skolsköterskors perspektiv på elevhälsoteamets hälsofrämjande arbete : En intervjustudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Elevhälsans organisation kan se olika ut utifrån lokala förutsättningar. En stor del av elevhälsans uppdrag är att arbeta hälsofrämjande. Hälsofrämjande arbete kräver samverkan inom elevhälsan. Skolsköterskan har en viktig roll i det hälsofrämjande arbetet, men upplever att mycket tid går till enskilda individärenden. LÄS MER
4. Vad tror de att vi gör? : En intervjustudie om lärares uppfattning av skolsköterskans arbete
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärandeSammanfattning : Bakgrund: Alla skolor skall ha tillgång till ett elevhälsoteam där skolsköterskan står för medicinska insatsen. Skolsköterskan sammarbetar dels inom teamet och dels med lärare. LÄS MER
5. Elev, elev, elev och elev – Men hur?
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Vår uppsats har följande syfte Vilka roller har de olika aktörerna i elevhälsoteamet? Hur ser samarbetet ut? Vilken problematik som kan uppstå i kommunikationen? Hur ser ärendegången från uppkomst till insats och utvärdering ser ut?Uppsatsen bygger på fem intervjuer med olika professioner inom elevhälsan. De aktörer sommedverkat i studien är kuratorn, skolsköterskan, specialpedagogen rektorn och studieninkluderar även en intervju med en lärare, även om denne inte ingår i elevhälsoteamet. LÄS MER