Sökning: "skolsköterskans hälsofrämjande uppgift"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden skolsköterskans hälsofrämjande uppgift.

  1. 1. Skolsköterskors uppfattningar och erfarenheter kring stödjande samtal vid psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Erika Bergström; Fanny Svedén; [2023]
    Nyckelord :stödjande samtal; psykisk ohälsa; skolsköterska; högstadium; gymnasium; elever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är den profession på en skola som träffar samtliga elever och har därmed en unik möjlighet att upptäcka psykisk ohälsa. Samtidigt visar studier att skolsköterskor upplever sig sakna kompetens inom ämnet trots att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar i kombination med att vårdköerna till specialistsjukvården är långa. LÄS MER

  2. 2. Att uppmärksamma barn som far illa i hemmet : En svår uppgift för skolsköterskan

    Magister-uppsats,

    Författare :Camilla Albertsson; Josefine Bäckstrand; [2023]
    Nyckelord :School nurse; children who are abused at home; experiences; literature review; frustration; experience; cooperation; Skolsköterska; barn som far illa i hemmet; upplevelser; litteraturöversikt; frustration; erfarenhet; samarbete;

    Sammanfattning : Barn som far illa i hemmet kan innebära både fysiskt och psykiskt våld, sexuella övergrepp och omsorgssvikt vilket kan leda till att barnets utveckling tar skada, både psykiskt och fysiskt. Skolsköterskan har här en viktig roll genom att identifiera och se till att barnen och eleverna får stöd och hjälp. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Johanna Landgren Juszczyk; Alexandra Wennerberg; [2022]
    Nyckelord :Psykisk ohälsa; Skolsköterska; Gymnasieelever; Distansundervisning; Covid-19 pandemin; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. LÄS MER

  4. 4. Skolsköterskans hälsofrämjande arbete för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Moa Carlström; Vilija Kuusela; [2021]
    Nyckelord :Cooperation; health promotion; NDDs; school nurse; student; Elev; hälsofrämjande; NPF; samarbete; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är i behov av stöd då de är extra känsliga för krav och press i skolan. Skolsköterskans primära uppgift är att stärka elevens välbefinnande genom att vara närvarande, lyssna och att vara delaktig i samtal. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar i skolsköterskans hälsofrämjande arbete : Övervikt och fetma bland elever isocioekonomiskt svaga områden

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Anna Ingemarsson; Ulrica Lindgren; [2020]
    Nyckelord :Health promotion work; overweight; pnehomenography; school nurse; socioeconomic disadvantaged areas; Fenomenografi; hälsofrämjande arbete; skolsköterska; socioekonomiskt svaga områden; övervikt;

    Sammanfattning : Bakgrund: Övervikt och fetma bland skolbarn har ökat dramatiskt sedan 1980-talet. Detta är oroväckande då fetma ökar risken för ohälsa. Skolsköterskans främsta uppgift är att arbeta hälsofrämjande och förebyggande, ett arbete som till stor del sker genom hälsosamtal och hälsobesök. LÄS MER