Sökning: "skolsköterskans omvårdnad"
Visar resultat 11 - 15 av 65 uppsatser innehållade orden skolsköterskans omvårdnad.
11. Att möta flickor i grundskolan som lever i en hederskultur : Skolsköterskors erfarenheter av hälsofrämjande insatser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivåSammanfattning : Bakgrund: Tusentals kvinnor och flickor mördas årligen på grund av heder internationellt och det är oftast av manliga släktingar för att återta hedern för familjen. Socialstyrelsen beskriver hedersrelaterat våld en kränkning av de mänskliga rättigheterna. LÄS MER
12. Skolsköterskors erfarenheter av elever med psykisk ohälsa : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Sedan år 2000 har andelen barn i åldrarna 6–15 år som erhåller vård vid psykiatrisk inrättning stadigt ökat. Upptäckten av psykisk ohälsa hos barn är beroende av att människor i barnets närhet såsom föräldrar, sjukvård eller skola noterar ett ökat behov av stöd. LÄS MER
13. Skolsköterskan och övervikten : Strategier i arbetet med övervikt inom elevhälsan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avdelningen för omvårdnad - avancerad nivåSammanfattning : Övervikt bland barn är ett växande problem. År 2016 bedömdes 340 miljoner barn falla inom ramen för övervikt och 2019 var andelen barn med övervikt i Sverige 20 procent. Problematikenfinns i alla samhällsklasser men är särskilt utpräglat i socioekonomiskt svagare hushåll. LÄS MER
14. Hälsosamtal utifrån ett personcentrerat perspektiv -skolsköterskors erfarenheter
Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: Skolsköterskan ska arbeta hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande. Detta görs till stor del genom att samtala med elever om mående och hur hälsa kan förbättras och sjukdom förebyggas. LÄS MER
15. Handledning för skolsköterskor : En kvantitativ tvärsnittsstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskor är oftast ensamma i sin profession på skolan och det ställs höga krav på att en skolsköterska ska kunna arbeta självständigt, fatta egna beslut och vara trygg i sitt eget kunskapsområde. Psykisk och social ohälsa är ett ökande problem bland elever och skolsköterskor förväntas i större utsträckning identifiera och ge lämplig intervention till elever som riskerar psykisk ohälsa. LÄS MER