Sökning: "skolsköterskor erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa"
Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden skolsköterskor erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa.
1. Skolsköterskors uppfattningar och erfarenheter kring stödjande samtal vid psykisk ohälsa
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är den profession på en skola som träffar samtliga elever och har därmed en unik möjlighet att upptäcka psykisk ohälsa. Samtidigt visar studier att skolsköterskor upplever sig sakna kompetens inom ämnet trots att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar i kombination med att vårdköerna till specialistsjukvården är långa. LÄS MER
2. Skolsköterskors erfarenhet av arbetet med psykisk ohälsa hos ungdomar
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Senaste decennierna har psykisk ohälsa hos ungdomar ökat. Skolsköterskor träffar dagligen ungdomar och upplever att dåliga levnadsvanor ger mindre motståndskraft mot psykisk ohälsa hos ungdomar. Syfte: Belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar inom elevhälsan. LÄS MER
3. Skolsköterskans erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos gymnasieelever under covid -19 pandemin
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Psykisk ohälsa har ökat hos ungdomar i Sverige under de senaste 30 åren enligt Folkhälsomyndigheten (2021). Skolsköterskan har i sitt dagliga arbete uppgift att arbeta hälsofrämjande och förebyggande med elevens fysiska och psykiska hälsa. LÄS MER
4. Skolsköterskors erfarenheter av teamsamverkan vid psykisk ohälsa bland elever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Andelen unga med psykisk ohälsa ökar, var sjätte person i åldern 10–19 år drabbas. En fungerande teamsamverkan är av stor betydelse i skolsystemet för att tidigt identifiera elever med behov av extra stöd och tidiga insatser. Skolsköterskor har en central roll i samarbete med elever med psykisk ohälsa. LÄS MER
5. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med elever som har en problematisk skolfrånvaro
Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Bakgrund: Andelen elever med problematisk skolfrånvaro ökar, och i takt med det ökar efterfrågan kring ökad kompetens hur skolan kan arbeta tillbaka dessa elever. I detta arbete är elevhälsans professioner och däribland skolsköterskans roll en viktig del. LÄS MER