Sökning: "skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa.

  1. 1. Skolsköterskors uppfattningar och erfarenheter kring stödjande samtal vid psykisk ohälsa

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Erika Bergström; Fanny Svedén; [2023]
    Nyckelord :stödjande samtal; psykisk ohälsa; skolsköterska; högstadium; gymnasium; elever;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskan är den profession på en skola som träffar samtliga elever och har därmed en unik möjlighet att upptäcka psykisk ohälsa. Samtidigt visar studier att skolsköterskor upplever sig sakna kompetens inom ämnet trots att den psykiska ohälsan bland barn och ungdomar ökar i kombination med att vårdköerna till specialistsjukvården är långa. LÄS MER

  2. 2. Skolsköterskors erfarenhet av arbetet med psykisk ohälsa hos ungdomar

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Natalia Törnhed; Anna-Lena Rosén; [2023]
    Nyckelord :Elevhälsan; Erfarenheter; Psykisk ohälsa; Skolsköterskor; Ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Senaste decennierna har psykisk ohälsa hos ungdomar ökat. Skolsköterskor träffar dagligen ungdomar och upplever att dåliga levnadsvanor ger mindre motståndskraft mot psykisk ohälsa hos ungdomar. Syfte: Belysa skolsköterskors erfarenhet av att arbeta med psykisk ohälsa hos ungdomar inom elevhälsan. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors erfarenheter av teamsamverkan vid psykisk ohälsa bland elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Maria Ejerlund; Ulrika Tano; [2022]
    Nyckelord :skolsköterskor; erfarenheter; omvårdnad; teamsamverkan; elevhälsa; elever; psykisk ohälsa; kvalitativ metod;

    Sammanfattning : Bakgrund: Andelen unga med psykisk ohälsa ökar, var sjätte person i åldern 10–19 år drabbas. En fungerande teamsamverkan är av stor betydelse i skolsystemet för att tidigt identifiera elever med behov av extra stöd och tidiga insatser. Skolsköterskor har en central roll i samarbete med elever med psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 4. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med elever som har en problematisk skolfrånvaro

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jenny Thurén; [2022]
    Nyckelord :Healthy talks; high school students; problematic school absenteeism; school nurse; student health team; Elevhälsoteam; hälsosamtal; högstadieelever; problematisk skolfrånvaro; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Andelen elever med problematisk skolfrånvaro ökar, och i takt med det ökar efterfrågan kring ökad kompetens hur skolan kan arbeta tillbaka dessa elever. I detta arbete är elevhälsans professioner och däribland skolsköterskans roll en viktig del. LÄS MER

  5. 5. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med tonåringar med psykisk ohälsa : En litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Matilda Pousette; Evelina Vannestål; [2021]
    Nyckelord :School nurses; mental illness; teenagers; experiences; Skolsköterskor; psykisk ohälsa; tonåringar; erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa är ett samlingsnamn för psykiska tillstånd som orsakar lidande och innebär vissa svårigheter att fungera i vardagslivet. Tonåren är en tid av såväl psykiska som fysiska förändringar och gör därför tonåren till en sårbar period för psykisk ohälsa. LÄS MER