Sökning: "skolskog"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet skolskog.

  1. 1. Utomhuspedagogik i fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Adis Gibanica; Daniella Issa; [2023-10-19]
    Nyckelord :Skolskog; utomhuspedagogik; skogen; utveckling; lärande; hinder; möjligheter; fritidshem;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker lärares beskrivning av utomhuspedagogik i skolskogen i fritidshemmet. Vad som möjliggör och hindrar användningen av skolskogen i fritidshemmet samt förutsättningarnas påverkan. Vår studie har det sociokulturella perspektivet och pragmatismen som teoretisk grund. LÄS MER

  2. 2. Skogen i förskolan i Örebro kommun

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Hilda Gustavsson; [2021]
    Nyckelord :Preschool; Forest; Education; Outside; Classroom; Örebro; Sweden; Förskola; Skog; Utbildning; Utomhus; Utomhuspedagogik; Klassrum; Örebro; Sverige;

    Sammanfattning : Undersökningen visar hur förskolor i Örebro kommun bedriver sin pedagogiska verksamhet utomhus samt hur hälsan påverkas av natur- och skogsvistelse. Den undersöker även hur skogen används som verktyg i förskolan och hur detta kan skilja sig mellan förskolor på landsbygden och förskolor i stadsmiljö. LÄS MER

  3. 3. Enkätundersökning om Borås Stads skolskogar

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Johannes Svensson; [2018]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; barns hälsa; skapande skolskog;

    Sammanfattning : As a thesis, I have conducted a survey in collaboration with the technical administration Borås city, which deals with examining elementary schools and preschools use of school forests. And look at how it can develop in the future to better match the educational activities. LÄS MER

  4. 4. Utveckling genom upplevelse och erfarenheter

    C-uppsats,

    Författare :Mikael Flising; betti Araghi; [2010]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; Naturskolan; Integration; Social;

    Sammanfattning : Syfte:Syfte med denna studie är att undersöka om och hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser ocherfarenheter, kan användas för att stödja lärande och social utveckling.Frågeställningar:För att besvara vårt syfte har vi använt oss av följande frågeställningar:Vad innebär lärande med hjälp av utemiljön (exempelvis skolskog/skolträdgård)?Hur arbetar pedagogerna med att skapa lärande i utemiljön för barnet? Hur används dessa erfarenheter i senarelärande (inomhus)?Hur tar pedagogerna tillvara de erfarenheter och kunskaper som barnet bär med sig från sitt hemland?Anser pedagoger att denna form av lärande kan stödja social utveckling?Bakgrund och metod:Vår studie bygger på hur pedagogerna skapar möjligheter för lärande i utemiljö för barn och ungdomar och vivill undersöka hur utomhuspedagogik via gemensamma upplevelser och erfarenheter, kan användas för att stödjasociala processer i förskolan och skolan. LÄS MER

  5. 5. Viktiga egenskaper hos framgångsrika svenska skolskogar

    L3-uppsats, SLU/Dept. of Forest Resource Management

    Författare :Lina Bergquist; [2008]
    Nyckelord :kvaltativ studie; aktivitetsplan; intervjuer; skolmiljö;

    Sammanfattning : A substantial part of the Swedish outdoor education is being practiced in so called "school forests". The concept school forest was first introduced in the 1980's by the organization Skogen i Skolan. LÄS MER