Sökning: "skolskrivande"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet skolskrivande.

  1. 1. Skolskrivande i årskurs 3 – En observationsstudie av skrivande och skrivdiskurser i grundskolans årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Felicia Ramén; Rosita Salvador Palacios; [2023]
    Nyckelord :Skrivande; skrivdiskurser; Ivanič; skriva i skolans alla ämnen;

    Sammanfattning : I dagens skola är skrivande en central del i undervisningen där skrivande kan ske på olika sätt och med skilda syften. Syftet med studien är att genom strukturerade observationer undersöka vilket skrivande som lärare använder i undervisningen i årskurs 3. LÄS MER

  2. 2. "...det blir även lite roligt faktiskt" : En studie av högstadieelevers texter om skrivande ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Josefin Holmberg Blume; [2015]
    Nyckelord :skrivande; elevperspektiv; speciallärare; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Skrivande är en central del i elevers utbildning och skrivande förekommer i de flesta skolämnen. Skrivande försiggår också i andra sammanhang än i skolan. LÄS MER

  3. 3. Att bedöma elevers skrivprocesser En kvalitativ studie av fem svensklärares syn på bedömning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Diana Neumann; [2011-06-13]
    Nyckelord :skrivprocess; bedömning; respons; didaktiska förhållningssätt; styrdokument;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om lärares helhetsbedömning av elevers skolskrivande. Vid en bedömning kan elevens skrivprocess vara lika betydelsefull som den färdiga texten att ta hänsyn till. Dock innebär processorienterad skrivpedagogik ett omfattande arbetssätt, och det kan av den orsaken vara svår att bedöma. LÄS MER

  4. 4. "Jag ska berätta en stund i boken om hur jag upplever att de i boken känner lycka"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Philippe Collberg; [2011]
    Nyckelord :argumenterande; elevtexter; berättande; skolskrivande; genrer; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : I uppsatsen jämförs årskurs 9-elevers berättande och argumenterande texter med syftet att ta reda på om eleverna vid grundskolans slut har lättare inom den ena genren än den andra att skriva självbärande, genretypiska texter. I analysen av texterna undersöks hur de verkar mot sin omgivning intertextuellt, genom att matchas mot uppställda genreprototyper, och interpersonellt, genom en analys av textrösterna. LÄS MER