Sökning: "skolspråk"

Visar resultat 11 - 15 av 84 uppsatser innehållade ordet skolspråk.

  1. 11. Formellt språk, informellt språk och symbolspråk imatematik åk 5 : En läromedelsanalys

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Nadia Bergstedt; [2022]
    Nyckelord :Matematikundervisning; Vardagsspråk; Matematiskt språk; Informellt språk; Formellt språk; Symbolspråk Språkteori; Skolspråk;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka på vilket sätt olika typer av språk används i läromedel i matematik. Den forskningsfråga som studien söker svar på är: Hur används informellt språk, formellt språk och symbolspråk i två läromedel inom matematik riktade mot årskurs 5? Studien bygger på delar av den forskning som finns inom området matematiska språk och vardagsspråk. LÄS MER

  2. 12. Språkutvecklande arbetssätt för yngre barn inom de samhällsorienterade ämnena

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecca Printzlow; Sema Suvakci; [2022]
    Nyckelord :Skolspråk; SO-undervisning; Språkutveckling; Språkutvecklande arbetssätt; Vardagsspråk;

    Sammanfattning : Sammandrag  Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka varför lärare ska arbeta med språkutveckling inom SO-ämnena. Samt på vilket sätt lärare kan arbeta med språkutveckling i klassrummet inom SO-ämnena. Kunskapsöversikten tar upp vikten av att implementera skolspråket och vilken betydelse detta har. LÄS MER

  3. 13. Transspårkande: Lärarnas uppfattningar och dess påverkan på undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Abi Haidar Rana; [2022]
    Nyckelord :Transspråkande; tvåspråkighet; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Abstrakt    Translanguaging eller transspråkande är ett nytt arbetssätt som kan användas i mångkulturella skolor. Det finns flera forskningar som tyder på att transspråkande har en positiv effekt på elevernas språkutveckling och identitetsförstärkning. LÄS MER

  4. 14. Hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever i utsatta områden : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagoger

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Svensson; [2022]
    Nyckelord :särskilt begåvade elever; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om särskilt begåvade elever i utsatta områden. Syftet var att undersöka speciallärare och specialpedagogers uppfattningar om vilka faktorer som på organisations-, grupp- och individnivå är hinder och möjligheter i arbetet med särskilt begåvade elever. LÄS MER

  5. 15. Utmaningar lärare möter med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO i årskurs 5–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ghada Abushaqfa; Soha Saad; [2022]
    Nyckelord :Nyanlända elever i grundskolan; inkludering; skolspråk; ämnesspråk och studiehandledning på modersmålet.;

    Sammanfattning :  Syftet med denna studie är att undersöka vilka utmaningar lärare möter med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO och dess lösningar. Studiens frågeställningar är: Hur anpassar SO-lärare sin undervisning till nyanlända elever i klassrummet? Vilka utmaningar möter lärare med att inkludera nyanlända elever i ämnet SO? Vilken fortbildning erbjuds SO-lärare, för att kunna inkludera nyanlända elever? De teorier som används är det sociokulturella perspektivet och läroplansteori. LÄS MER