Sökning: "skolspråk"
Visar resultat 16 - 20 av 84 uppsatser innehållade ordet skolspråk.
16. “Det är något särskilt med svenskämnet” : En kvalitativ studie om differentieringens utmaningar och möjligheter i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I det här examensarbetet undersöks varför betygsdifferentieringen är större inom svenskämnet i jämförelse med övriga ämnen när det kommer till elevers genus och socioekonomiska bakgrund. Det tycks vara något “särskilt med svenskämnet” som är särskilt utmanande när det kommer till det kompensatoriska uppdraget och elevers olika språkerfarenheter. LÄS MER
17. Det språkutvecklande arbetssättets betydelse i SO-ämnen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syftet med den här kunskapsöversikten är att analysera hur lärare i den svenska skolan arbetar med språkutvecklande arbetsmetoder inom de samhällsorienterade ämnena, varför det är viktigt och vilken effekt den här typ av arbetsmetod har på elevers språk- och kunskapsutveckling. Kunskapsöversikten kommer även lyfta upp kopplingen mellan språket och lärandet. LÄS MER
18. Utmaningar för flerspråkiga elever i NO-undervisningen och hur utmaningarna kan motverkas
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka vilka svårigheter som är vanligt förekommande för flerspråkiga elever i NO-undervisningen och hur undervisningen kan utformas för att motverka dessa svårigheter. För att ta reda på detta har internationella och svenska studier analyserats för att se vad de gemensamt visar är de största utmaningarna och hur de kan motverkas. LÄS MER
19. Förekomsten av konkreta och abstrakta uppgifter samt vardagsspråk och skolspråk i matematikläromedel : -En kvantitativ innehållsanalys med kvalitativa egenskaper som undersöker tre matematikläromedel i årskurs fem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Läromedel används i dagens matematikundervisning i stor utsträckning. Övergången mellan konkret och abstrakt matematik anses vara viktig för att elever ska uppnå en progression i matematikämnet samtidigt som svårigheter kan uppstå när elever ska växla mellan vardagsspråk och skolspråk. LÄS MER
20. ”Vi överlämnar en elev- inte ett resultat” : En empirisk studie om hur sva-lärare, speciallärare och specialpedagoger möter nyanlända elever på högstadiet samt vilket stöd som sätts in vid upptäckt av läs- och skrivsvårigheter.
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att ge ökade kunskaper om nyanlända elever med läs- och skrivsvårigheter. Genom tio kvalitativa intervjuer med speciallärare, specialpedagoger och sva-lärare är syftet att skapa kunskap kring hur arbetet med nyanlända elever ser ut. LÄS MER