Sökning: "skolstart när"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden skolstart när.

  1. 1. Barns språkliga utveckling : En fråga om makt och förutsättningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Sofie Olsson; Anna Lamberth Ånmo; [2023]
    Nyckelord :Arbetssätt; Kompetens; Pedagog; Socioekonomiskt index; Språkutveckling; Strategier.;

    Sammanfattning : Syftet för studien är att utforska och analysera vilka metoder pedagoger använder för att främja barns språkutveckling. Vi har utgått från frågeställningarna: Hur arbetar förskolor i områden med högt socioekonomiskt index för att främja barns språkutveckling i svenska så att de inte hamnar efter vid skolstart? Har personalen den kompetens som behövs för att främja barns språkutveckling? Studien kommer att utgå från en kvalitativ ansats i form av strukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. ”När man pratar om en text eller läser någonting så blir man förvånad över att det finns ord de inte känner igen.” : - En studie om lärares tankar om barns kommunikativa förmågor vid skolstart.

    M1-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Maria Skoglund; [2022]
    Nyckelord :språk; språkutveckling; språkliga förmågor; språklig stimulans; kommunikation; turtagning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka dels om lärare/pedagoger i de yngre skolåren upplever att elever som börjar skolan har en sämre språk- och kommunikationsförmåga nu är förut och dels vad i barnens språk och kommunikation som upplevs vara förändrat. Ytterligare en frågeställning är om respondenterna i så fall kan se möjliga orsaker till elevers förändrade språk och kommunikation. LÄS MER

  3. 3. Övergångar mellan mellanstadiet och högstadiet gällande elever i behov av stöd : Specialpedagogers/specialläraresoch mentorers uppfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Georgia Polymenopoulou; Anniela Kölvall; [2021]
    Nyckelord :primary school; middle school; school transition; special needs; grundskola; mellanstadiet; skolövergång; särskilt stöd; överlämning ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie var att se hur övergången mellan mellanstadiet och högstadiet ser ut i olika skolor i olika kommuner gällande elever i behov av stöd utifrån specialpedagogers/ speciallärares och mentorers perspektiv när det kommer till upplägget av extra anpassningar och särskilt stöd, med den sociokulturella teorin som bas. En kvalitativ forskning genomfördes innehållande 13 semistrukturerade intervjuer, sju med specialpedagoger/ speciallärare och sex med mentorer, med hjälp av en intervjuguide. LÄS MER

  4. 4. Utvärdering av ett pedagogiskt program och förhållningssätt i medierat lärande;MLE och FIE för kognitiv utveckling : En forskningsöversikt

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna-Karin Erling; [2021]
    Nyckelord :Feuersteins cognitive intervention program Feuersteins instrumental enrichment program; FIE; Mediated Learning Enrichment; MLE; special education; Feuersteins kognitiva interventions program Feuersteins instrumentella program; FIE; medierat lärande; MLE; specialpedagogisk undervisning;

    Sammanfattning : The research overview is expected to contribute with knowledge of MLE, Mediated Learning Enrichment and FIE, Feuerstein's Instrumental Enrichment program/Feuerstein's cognitive intervention program and its effects, primarily among students with learning disabilities but also among educators.   A research overview focusing on scientific articles, published in 2010-2020. LÄS MER

  5. 5. DIFFERENTIERAD LÄS OCH SKRIVINLÄRNING : Ett sätt att möta elevernas olika nivå i år ett

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Olsson; [2021]
    Nyckelord :Differentierad undervisning; Individualiserad undervisning; Läsinlärning; Skrivinlärning; Kamratlärande; Kooperativtlärande;

    Sammanfattning : När elever börjar i skolan har de väldigt olika erfarenheter av språket och att läsa och skriva. I skollagen (SFS 2010:800) står det att hänsyn skall tas till elevernas olika behov. Att möta variationerna av elevernas kunskapsnivå vid skolstart blir en utmaning för de undervisande lärarna. LÄS MER