Sökning: "skolsvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 96 uppsatser innehållade ordet skolsvårigheter.

  1. 16. Hundassisterad pedagogik som resursför elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Marie Alenbrand; Cecilia Bruselius; [2021]
    Nyckelord :Hundassisterad pedagogik; samspel; motivation; trygghet; specialpedagogik;

    Sammanfattning : På senare tid har det blivit allt vanligare att använda djur i pedagogiska sammanhang. Eftersom det är ett nytt fenomen finns det inte särskilt mycket forskning på området. LÄS MER

  2. 17. De osynliggjorda flickorna Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter” : Kvinnor med adhd och deras skolerfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lindgren Chin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I uppsatsen har kvinnor med diagnosen adhd intervjuats om sina erfarenheter av skolan. Intervjuerna har utgjort uppsatsens empiri som sedan analyserats utifrån hermeneutiken som utgångspunkt. Studiens syfte har utgjorts av att undersöka hur kvinnor med adhd ser på det bemötande och stöd som de fått av skolan som barn. LÄS MER

  3. 18. "Från förvirrad till jätteförvirrad" : En studie med exempel på vad som kan hjälpa elever med diagnosen dyslexi att nå målen i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Ann-Christine Åsbacka Nääf; [2021]
    Nyckelord :extra anpassningar; dyslexi; fokusgruppsamtal; god undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att få ta del av och få förståelse för hur fyra elever med diagnosen dyslexi i årskurs åtta och nio, deras vårdnadshavare, svensklärare, svenska som andraspråkslärare, speciallärare och specialpedagog uttrycker sin uppfattning om vad som behövs för att eleverna ska nå målen i svenskämnet. Specialpedagogiska perspektiv användes som teoretisk ram i studien. LÄS MER

  4. 19. En skola för alla?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Lisa Björklund; Amine Bilginer; [2021]
    Nyckelord :sensorisk bearbetning; autismspektrumtillstånd; skola; PEOP-modellen; aktivitetsutförande; delaktighet; välbefinnande; arbetsterapi sensory processing; Autism Spectrum Disorder; school; PEOP Model; occupational performance; participation; well-being; occupational therapy; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Majoriteten av individer med autismspektrumtillstånd (AST) har svårigheter att tolka och bearbeta sensoriska intryck. När ett barns förmåga att bearbeta sensoriska intryck inte matchar kraven i miljön blir skoldagen en stor utmaning. LÄS MER

  5. 20. Problematisk skolfrånvaro : Vårdnadshavares och elevers beskrivningar av en problematisk skolfrånvaro

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Ulrika Brännström; Annica Johansson; [2021]
    Nyckelord :bemötande; elevhälsan; relationer; skolfrånvaro; skolsvårigheter och tidiga insatser;

    Sammanfattning : Abstrakt Skollagen är tydlig med att alla barn ska ha rätt till utbildning och det är upp till varje skola att skapa de bästa förutsättningarna för elevernas lärande. Under de senaste åren har antalet elever som stannar hemma från skolan ökat, det är ett globalt problem som påverkar många elever. LÄS MER