Sökning: "skolsvårigheter"

Visar resultat 21 - 25 av 96 uppsatser innehållade ordet skolsvårigheter.

  1. 21. "Så på utsidan ser det väl bättre ut än vad det är på insidan, liksom." : En kvalitativ studie om delaktighet i skolsituationen för flickor med diagnosen adhd ur ett elev- och lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Lisa Bergdahl; Linda Nordberg; [2021]
    Nyckelord :adhd; delaktighet; delaktighetsmodellen; flickor; specialpedagogiska perspektiv;

    Sammanfattning : En betydande forskning om adhd har gjorts, men den har i stort sett utelämnat flickor och detär en av anledningarna till den avsaknad av kunskap som funnits om flickor och adhd (Kopp,2018). Samtidigt visar Skolinspektionens rapport (2018) att delaktigheten i skolan generellt ärlåg för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dit till exempel adhd hör. LÄS MER

  2. 22. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  3. 23. En livsberättelse om skolgången för en person med PAN

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helén Sandberg; [2020]
    Nyckelord :Livsberättelse; PANS; PANDAS; skolgång; systemteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractSandberg, Helén (2020). En livsberättelse om skolgången för en person med PANS. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 24. Åtgärdsprogram upprättade på lämliga nivåer : En intervjustudie med speciallärare och specialpedagogers arbete med åtgärdsprogram på nivåer som grupp- och organisationsnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Ann Andersson; [2020]
    Nyckelord :åtgärdsprogram; särskilt stöd; special needs special education;

    Sammanfattning : Åtgärdsprogram ska upprättas i skolan för de elever som är i behov av särskilt stöd. I åtgärdsprogrammen ska åtgärder framskrivas på olika nivåer såsom individ, -grupp-och organisationsnivå. Det som framgår i forskningen är att åtgärder upprättas mest på individnivå och åtgärder på grupp-och organisationsnivå uteblir. LÄS MER

  5. 25. "När funkar det i skolan?" : en kvalitativ studie om vad elever uppfattar vara bra stöd vid skolsvårigheter

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Charlotte Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :students’s perspective; disability; special support; salutogenes; health enhancement; school health team; security and well-being; involvement; autonomy; belonging; meaningfulness; elevperspektiv; funktionsnedsättning; särskilt stöd; hälsofrämjande; salutogenes; elevhälsa; förväntningar; trygghet och trivsel; deltagande; autonomi; tillhörighet; meningsfullhet;

    Sammanfattning : Aktuella studier visar att risken för psykisk ohälsa är större för människor som inte fullföljer gymnasiestudier. I Sverige saknar en fjärdedel av högstadieeleverna betyg i något eller flera ämnen och är därmed inte behöriga till gymnasiet. LÄS MER