Sökning: "skoluppgifter"

Visar resultat 21 - 25 av 46 uppsatser innehållade ordet skoluppgifter.

  1. 21. DATORSPELANDE - ETT HINDER ELLER ENMÖJLIGHET FÖR ELEVENS LÄRANDE I SKOLAN? En intervjustudie om storspelande elevers erfarenheter av sitt spelande och sin skolgång

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Kerime Serpil Demirsü; [2018-08-28]
    Nyckelord :Datorspel; datorspelsberoende; dataspelande; datorspelsproblem; datorspel effekter; ungdomar datorer; computer video game addiction;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien har varit att undersöka problematiska datorspelsvanor hos unga vuxna och vad detta har inneburit för deras sociala liv och skolgång. I studien har följande frågeställningar behandlats: i/ vilken påverkan datorspelande har på skolarbetet, ii/vad som driver/motiverar datorspelandet, iii/ hur datorspelandet påverkar de dagliga rutinerna, hälsa och andra aktiviteter, iv/ hur skolorna hanterar elever med problematiskt datorspelande för att de ska klara skolstudierna. LÄS MER

  2. 22. Optimering av Högskolebibliotek

    M1-uppsats, KTH/Byggteknik och design; KTH/Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

    Författare :Stefan Nyström; Sipan Shahwan; [2018]
    Nyckelord :Architecture; Daylight; Lightning; Learning environment; Student; Arkitektur; Dagsljus; Belysning; Lärandemiljö; Student;

    Sammanfattning : Det akademiska biblioteket utgör en viktig del av studentens studietid som en tillhandahållare av vetenskaplig litteratur. De senaste decenniernas digitalisering har förändrat biblioteket i grunden. I takt med att mer tryckt material övergår i elektronisk form i databaser blir beroendet av fysiska medier mindre. LÄS MER

  3. 23. Datorspel: ”Ett modernt kulturarv”? – datorspelens plats i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sebastian Hansson; Mirelle Jarltoft; [2018]
    Nyckelord :affinity groups; artefakt; datorspel; den närmaste utvecklingszonen; det vidgade textbegreppet; litteracitet; motivation; primär socialisation; sekundär socialisation; spellitteracitet; digital litteracitet;

    Sammanfattning : Olika former av digitala medier är något som får allt större plats både i samhället och i skolan. I detta arbete har vi därför undersökt datorspelens pedagogiska möjligheter för kunskaps-utveckling utifrån de didaktiska frågorna i svenskämnet på en gymnasieskola med en utpräglad datorspelsprofil. LÄS MER

  4. 24. Inkludering genom samläsning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Avdelningen för utbildningsvetenskap inriktning grundskola, gymnasium och specialpedagogik

    Författare :Petra Landgren; Camilla Hansson; [2018]
    Nyckelord :Delaktighet; inclusion; inkludering; learning disabilities; samläsning; special schools; särskola;

    Sammanfattning : I november 2017 kom Skolverkets rapport om samläsning i gymnasiesärskolan och gymnasieskolan. I rapporten belyser Skolverket att det strävas efter integrering och inkludering i det svenska skolväsendet och samläsning är en del av den inkluderande skolan. LÄS MER

  5. 25. Ibland litar jag på mig själv. : En intervjustudie ur elevperspektiv kring skolsjälvbild/ academic self-concept, utifrån hanterbarhet och begriplighet kopplat till särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andrea Boras; Birgitta Helgesson; [2018]
    Nyckelord :Sense of coherence; special needs; learning to read; learning to write; self-image; academic self-concept; KASAM; behov av särskilt stöd; läsinlärning; skrivinlärning; självbild; skolsjälvbild;

    Sammanfattning : Syftet med intervjustudien är att beskriva några elevers känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet av sin skolvardag utifrån det särskilda stöd som ges i relation till språk, - läs – och skrivutveckling. Undersökningen utgår från ett elevperspektiv med fokus på elevernas upplevelser och uppfattningar av sin skolvardag kopplat till hinder och svårigheter de möter kring skoluppgifter de får i skolan. LÄS MER