Sökning: "skolval"

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser innehållade ordet skolval.

  1. 1. Klarspråk och klarspråksråd En textanalys av sex kommuners webbtexter om skolvalet till grundskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Nina Bejre; [2019-09-19]
    Nyckelord :klarspråk; språkkonsult; myndighetstexter; skolval; textanalys; lix;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur ändamålsenligt sex kommuner i Sverige tillämpar klarspråk i webbtexter till en bred mottagargrupp. Texterna riktar sig till vårdnadshavare och handlar om skolvalet till grundskolan. Det här är ett intressant material att analysera av många olika anledningar. LÄS MER

  2. 2. En jämförande kvalitativ studie av skol- och utbildningssyn hos gymnasieungdomar i Bergslagen respektive Örebro

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Thomas Esbjörnsson; [2019]
    Nyckelord :Fenomenografi; Bergslagen; bruksanda; gymnasiet; utbildningssyn; skolsyn; grannskapseffekter.;

    Sammanfattning : Det finns stora regionala skillnader i Sverige avseende skolprestation på gymnasienivå och i Bergslagen är utbildningsnivån låg. Ungdomars syn på skola och utbildning är sparsamt utforskad inom ramen för vetenskapliga studier. LÄS MER

  3. 3. ”Maten är kass, men lärarna är snälla” : Recensioner av gymnasieskolor - ett beslutsunderlag för gymnasievalet på skolmarknaden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Mohammed Barakat; Rolf Östergren; [2019]
    Nyckelord :School; high school; secondary school; upper secondary school; review; reviews; rating system; review texts; rating; ratings; devolution; decentralization; municipalization; independent education reform; school reform; school choice; customer choice systems; customer choice models; voucher system; check system; school vouchers; freedom of choice; discourse; market discourse; marketization; market-oriented education system; market school; market; school marketing; school market; schools marketing; school information; school reviews; student reviews; open house; exit; voice; information society; information problems; information asymmetry; identity; identity creation; segregation; school segregation; content analysis; discourse analysis; Thomas Ziehe; Ulrich Beck; Zygmunt Bauman; liquid modernity; the risk society; Skola; skolan; gymnasiet; gymnasium; gymnasieskola; gymnasieskolan; gymnasieskolor; recension; recensioner; recensionssystem; recensionstext; recensionstexter; betyg; recensionsbetyg; omdöme; omdömen; decentralisering; decentraliseringen; kommunalisering; kommunaliseringen; friskolereform; friskolereformen; skolreformer; skolval; kundval; kundvalssystem; kundvalsmodell; kundvalsmodellen; vouchersystemet; vouchersystem; voucher; checksystem; skolpeng; valfrihet; valfriheten; skolval; skolvalet; gymnasieval; gymnasievalet; frisökning; diskurs; marknadsdiskurs; marknadisering; marknadsanpassad; marknadsanpassning; marknadsskola; marknadsskolan; skolmarknad; skolmarknaden; skolors marknadsföring; skolinformation; skolrecensioner; elevrecensioner; öppet hus; gymnasiemässa; sorti; sorti-strategi; protest; exit; voice; informationssamhälle; informationssamhället; informationsproblem; informationsproblemet; informationsasymmetri; identitet; identitetsskapande; segregation; skolsegregation; innehållsanalys; diskursanalys; Thomas Ziehe; Ulrich Beck; Zygmunt Bauman; den flytande moderniteten; risksamhället;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med uppsatsen är att få en förståelse för vad det är elever som söker till gymnasieskolan kan tänkas möta då de läser recensionstexter. Syftet är således att kartlägga recensionssystemets omfattning och innehåll kvantitativt; vad som tas upp i recensionstexterna, samt att undersöka hur recensionstexterna är konstruerade. LÄS MER

  4. 4. Demokratiutbildning och skolval : Ett samverkande eller spänningsfyllt möte?

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Linn Nilsson; [2019]
    Nyckelord :School election; democracy education; democracy-mission; shaping citizenship; politics in school;

    Sammanfattning : Swedish schools are responsible for a democracy-mission, to educate democratic citizens. School elections can thus be a tool where the students can practice an important democratic act, namely to vote. LÄS MER

  5. 5. It’s a little bit like drawing the lottery : A study of American and British expats’ educational strategies in Berlin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linn Björklund Pettersson; [2019]
    Nyckelord :Sociology of education; reproduction strategies; school choice; expat; Berlin; Germany; Utbildningssociologi; utbildningsstrategier; skolval; expats; Berlin; Tyskland;

    Sammanfattning : This study examines American and British middle class expats’ educational strategies in Berlin, Germany, from a Bourdieusian perspective. I argue that globalization and an increased mover population make it necessary to study the expat population, a social group that has been largely neglected in sociological research. LÄS MER