Sökning: "skolverket 2001"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden skolverket 2001.

  1. 16. « Je pense que plus on connaît quelque chose, moins on aura de préjugés et de stéréotypes »La pratique de quatre enseignantes de français dans l’enseignement de la culture à travers la littérature

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sanna Sälle; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : RésuméLe but de la présente étude est d’analyser le rôle de la littérature dans l’enseignement de la culture, plus précisément dans l’enseignement du français au niveau lycéen. Nous examinons également le développement de la compétence interculturelle à travers un enseignement littéraire. LÄS MER

  2. 17. Par- och lagarbetets positiva effekt på andraspråkselevers känsla av trygghet i skolämnet idrott och hälsa : En studie om vad som enligt andraspråkselever utmärker trygg respektive otrygg undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Emil Pettersson; Hanna Lundkvist; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en studie som handlar om andraspråkselevers känsla av trygghet respektive otrygghet i skolämnet idrott och hälsa. Tidigare forskning som har gjorts inom fältet visar att andraspråkselever har svårt att nå upp till de mål som hör ämnet till (Skolverket, 2016). LÄS MER

  3. 18. Läxor : En ideologikritisk analys av Skolverkets dokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rozhgar Azad; [2018]
    Nyckelord :Läxor; matematik; föräldraansvar;

    Sammanfattning : Inledning   Utifrån den kunskapsöversikt som gjordes av, Azad, Rozhgar & El Machharawi, Khalil. Föräldrars Involvering I Barnens Matematikläxor (2018), valde jag att göra en studie om ett av Skolverket dokument som handlar om läxor i praktiken. LÄS MER

  4. 19. "Först rättar jag till luggen" : Nioåringars berättelser om sina literacypraktiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Cecilia Nygren; [2018]
    Nyckelord :Literacypraktiker; family literacy; årskurs 3; läsförståelse; goda läsare;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna studie är att ta del av och göra en analys av tio elevers berättelser om sina literacypraktiker. Den teoretiska ingången i studien är ett sociokulturellt perspektiv vilket medför en förståelse av lärande som något som människan gör i samspel med andra i olika sociala, materiella och kulturella kontexter (Säljö, 2014a). LÄS MER

  5. 20. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ola Randau; [2017]
    Nyckelord :Examination requirements; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; knowledge development; heed; shifting of perspective; professionalization; relational pedagogics; sociocultural perspective; Examensförordning; grundsärskola; kunskapsutveckling; omsorg; perspektivskifte; professionalisering; relationell pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER