Sökning: "skolverket pedagogisk kartläggning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden skolverket pedagogisk kartläggning.

  1. 1. "Det funkar ju inte så!" : En analys av vårdnadshavares syn på samverkan och delaktighet kring elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Bogmark; Johanna Andersson; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; samverkan; specialpedagogik; åtgärdsprogram; pedagogisk kartläggning;

    Sammanfattning : Av skolans många uppdrag är samverkan med hemmet ett av de viktigaste. I skollagen (SFS2010:800) och läroplanen (Skolverket, 2019) skrivs tydligt att vårdnadshavares önskemål skatas i beaktande och respekteras. LÄS MER

  2. 2. Språk, utveckling och språkutveckling: En kartläggning av fenomenet i en pedagogisk kontext

    Master-uppsats, Lunds universitet/Pedagogik

    Författare :Johanna Mufic; [2017]
    Nyckelord :Diffraktion; Naturkunskap; Posthumanism; Språkdidaktik; Vardagsspråk; Ämnesspråk; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to explore and map the pedagogical concept of language development from a post-humanistic theoretical framework. Since plenty of studies focus on this concept from a second language standpoint, the current pro-ject intends to scrutinize language development from a broader perspective. LÄS MER

  3. 3. Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ studie om hur involverad vägledaren är i kartläggnings- och inskrivningsprocessen på språkintroduktion i två kommuner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Pia Hurtig; Åsa Sjögren; [2016]
    Nyckelord :Nyanlända; Språkintroduktionen; Kartläggning; Inskrivningsprocessen; Skolverket;

    Sammanfattning : Svensk skola får i allt större utsträckning ta emot elever med annan bakgrund än svensk och det ställer stora krav på mottagandet och hur skolor kartlägger de nyanlända elevernas kunskaper och studieerfarenheter. Syftet med denna kvalitativa studie är att få fördjupade kunskaper om hur kartläggnings- och inskrivningsprocessen på språkintroduktionen för nyanlända ser ut. LÄS MER

  4. 4. Lärarens roll i och erfarenhet kring pedagogisk utredning : - då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Nisserud; Keti Bodur; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk utredning; pedagogisk kartläggning; pedagogisk bedömning; grundsärskola; utvecklingsstörning; specialpedagogik; inkludering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och analysera lärarens roll i och erfarenhet kring arbetet med pedagogiska utredningar, då elever i behov av särskilt stöd i grundskolan är föremål för utredning för mottagande i grundsärskolan. Studien ämnade beskriva och analysera lärarnas erfarenheter av att skriva pedagogiska utredningar utifrån organisations-, grupp- och individnivå på de utvalda grundskolorna. LÄS MER

  5. 5. Särskild begåvning - särskilt bemötande? : Föräldrars erfarenhet av skolans bemötande av särskilt begåvade barn

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Lena Bergman Åkerman; [2015]
    Nyckelord :Gifted; talented; treatment; parents; primary school; system theory; content analysis; interview; Gifted; talented; treatment; parents; primary school; system theory; content analysis; interview; Särbegåvning; särskild begåvning; bemötande; föräldrar; grundskola; systemteori; innehållsanalys; intervju;

    Sammanfattning : Elever med särskild begåvning är en elevgrupp som kan behöva stöd och särskilda anpassningar för att utvecklas optimalt i skolan. Skolverket har nyligen uppmärksammat elevgruppen och tagit fram ett stödmaterial för skolor. LÄS MER