Sökning: "skolverket"

Visar resultat 1 - 5 av 1390 uppsatser innehållade ordet skolverket.

  1. 1. ”Vi lever ju i en globaliserad värld” En undersökning om flerspråkiga elevers syn på identitet och livsmål

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Max Wallbom; [2019-06-13]
    Nyckelord :flerspråkighet; identitet; livsmål; tillhörighet; investering; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fem flerspråkiga gymnasieelevers syn på relationen mellan sin flerspråkighet, identitet och livsmål samt hur de beskriver skolans roll i uppfattningen om deras flerspråkighet, identitet och livsmål. Studien syftar även till att bringa kunskap om identitetsbegreppet då Skolverket (2011a, 2011b) tillskriver skolan och lärare ansvar att stärka elevers identiteter utan att bistå med någon definition av begreppet. LÄS MER

  2. 2. Organisationskultur och dess inflytande på integration en jämförande studie av två kommunala gymnasieskolor i Göteborgs stad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

    Författare :Samir Kadic; Jakob Gabriels; [2019-03-19]
    Nyckelord :Integration; Skola; Organisationskulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att jämföra organisaionskulturen och dess inflytande påintegrationsarbetet hos två kommunala gymnasieskolor i Göteborgs stad, International High School of the Gothenburg Region samt Burgårdens utbildningscentrum, och vilka eventuella likheter och skillnader som kan skönjas mellan skolorna. Vi valde att skriva om detta efter att ha märkt hur lite utrymme det fick i tidigare forskning om skolan. LÄS MER

  3. 3. IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Naurin; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; skola; implementering; förhållningssätt; kompetens; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- ochkommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs deargument lärare nämner när de motiverar sitt val av verktyg. LÄS MER

  4. 4. En samtalsanalytisk observation av det muntliga nationella provet i svenska

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Rebecka Ahlin; [2019-02-18]
    Nyckelord :samtalsanalys; bedöma muntlig förmåga; nationellt prov;

    Sammanfattning : I detta arbete undersöks vad som krävs för att lyckas väl på det muntliga nationella provet i årskurs 9. Genom samtalsanalytisk observation av ett, enligt skolverket, föredömligt inspelat provexempel finner jag flera framgångsfaktorer. LÄS MER

  5. 5. Kritiskt tänkande i gymnasieskolans samhällskunskap: Definition och metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Linda Eklund; Hannes Hemme; [2019]
    Nyckelord :analysförmåga; diskussionsformer; gymnasieskolan; kritiskt förhållningssätt; kritiskt tänkande; källkritik; problembaserat lärande; ramfaktorteorin; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är tudelat. För det första såg vi ett behov av att ta reda på hur begreppet kritiskt tänkande definieras av verksamma gymnasielärare i samhälls-kunskap, i forskningen med fokus på undervisning i samhällskunskap, samt av Skolverket. LÄS MER